امروز : شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۱۳:۵۳ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

بررسی جایگاه و مطالبات جامعه محترم اهل حق در گروه تلگرامی کرمانشاه دیلی

بررسی جایگاه و مطالبات جامعه محترم اهل حق در گروه تلگرامی کرمانشاه دیلی  کرمانشاه دیلی:  مطلب زیر جمع بندی دیدگاه های جمعی از نخبگان و فعالان منطقه در گروه تلگرامی “کرمانشاه دیلی” پیرامون موضوع”  جایگاه و مطالبات جامعه محترم اهل حق در استان کرمانشاه ”  می باشد که به شرح ذیل تقدیم مخاطبان عزیز میشود. دکتر […]

بررسی جایگاه و مطالبات جامعه محترم اهل حق در گروه تلگرامی کرمانشاه دیلی

 کرمانشاه دیلی:  مطلب زیر جمع بندی دیدگاه های جمعی از نخبگان و فعالان منطقه در گروه تلگرامی “کرمانشاه دیلی” پیرامون موضوع”  جایگاه و مطالبات جامعه محترم اهل حق در استان کرمانشاه ”  می باشد که به شرح ذیل تقدیم مخاطبان عزیز میشود.

  • دکتر مجید حسینیمجید-حسینی

اهل حق ؟!!
تنها چیزی که از این عنوان می شناسم این است که این جماعت در چهل سال گذشته اهلیت داشته اند اما از حق محروم بوده اند . حال چرا باید آنانکه اهلیت دارند حقوق نداشته باشند الله اعلم
نگاه من به طوایف و شعبات و قبایل ایرانی نگاهی انسانی فارغ از دین و نژاد و رنگ و  زبان و …. است و همه را مطابق نگاه قرآنی و اصل بیستم قانون اساسی یکسان و برابر می انگارم . تنها مزیت هر قومی درصد و غلظت اخلاقیات آنهاست نسبت به دیگران که خدا را شکر اهل حق قومی اخلاق مدار و صلح اندیش در طول تاریخ بوده است . انقلاب اسلامی متاسفانه در مسولیت های پس از پیروزی خود این نگاه برابر انگارانه را واگذاشت و تفکر برتری جویانه ای بر اندامش رخنه کرد آن هم از نوع  ایدیولوژیک! ای کاش این نگاه نابرابر و تبعیض آلود بخاطر تبار قومی می بود یا زبان ، بدترین نوع تبعیض آن است که ما دیگری را بخاطر ایمان باور بینش و اعتقادش  از حقوق انسانی و الهی اش محروم کنیم . درست است که طایفه محترم اهل حق در دایره اقلیت مذهبی قرار ندارند تا بگوییم طبق قانون اساسی باید با آنان رفتار شود ولیکن اینان فرقه ای از فرق اسلامی بوده و اتفاقا زیر مجموعه ای از دنیای تشیع . چهل سال است که برای من  نادیده گرفتن این ابنا بشر و نوع برخورد با آنان واقعا محل سوال بوده است.
سال 76در سخنرانی کرند گفتم که نگاه ما به کرند و اهل حق در همه زمینه ها باید نگاهی عقلایی عزتمند و از موضعی انسانی و برابرمندانه و برادروارانه باشد و برای مثال گفتم  اگر بودجه ای وارد این شهرستان میشود یک بخش آن  مال عزیزان اهل حق باید باشد . مردم اهل حق ریشه ای تاریخی و ادبیاتی سترگ و هنری برافراسته و ایمانی راسخ به مولای متقیان علی (ع) و فرزندان وی دارند منتها با قرایت خودشان با باور خودشان با نوشته های خودشان . در برادروارگی و سخاوتمندی و دادگری از مردمانی نشاندار و بزرگند. من فکر می کنم علت نادیده گرفتن این قوم ریشه در موارد ذیل دارد:
اول : بدفهمی و کج فهمی
این قوم بد فهمیده شده اند یا ناقص درک گردیده اند بهمین دلیل تعصبات ناشی از کج فهمی ایجاد تصوراتی نا خوشایند  در مورد این ملت کرده است
دوم : افراط گرایی
ما در بعد از انقلاب در امور زیادی دچار افراط و ایضا خودبزرگ بینی شدیم و همین افراطی گری مفهوم ایران برای ایرانیان را دچار خدشه کرد و ایران برای افراط گرایان جایش را گرفت
سوم: سیاستهای دینی دافعه پذیر;
روحانیون و روشنفکران دینی ما بجای جذب حداکثری متاسفانه رویکرد دفع حداکثری را پیش گرفته و هر عقیده ای که با قرایت آنها زاویه داشت را کافر و دشمن و باغی و طاغی فرض می کردند . این سیاست تا جایی ادامه یافت که در خود این میانه اختلاف و دودستگی پیش آمد .
چهارم : تعصبات کور قومی و دینی بین عوام : در بین عوام به علت دانش کم و یا حتی بی دانشی برخی باورها ایجاد می شود که همانها ملاک قضاوت قرار می گیرند مثلا اینکه اگر کسی آب بخورد و شاربش در آب لیوان خیس شود به مثابه نوشیدن شراب است و از این دست مسایل سخیف که کم هم نیست
پنجم : متاسفانه رهبران اهل حق تلاشی برای تبیین و شناخت آیین خود در جامعه نکرده اند  در حالیکه اندیشمندان بزرگی هم داشته و دارند مرحوم افضلی از آن اندیشمندان صاحب سبک بود و یا الان استاد سلطانی کتب ارزشمندی به بازار داده است .
ششم : چند دستگی در بین خود رهبران این جماعت هم مزید بر علت است هرچند اندک
هفتم : وجود افسانه ها و ریشه های غیر قابل استناد در بین جماعت اهل حق هم اجازه تبیین منطقی اصول آن را  سخت و گاها ناممکن کرده است  . به همین دلیل بسیاری آن را فرقه مذهبی قابل اتکا نمی دانند و همین مایه و پایه خیلی از گرفتاریهای انان را فراهم کرده است
هشتم : نسل جدید و جوان اهل حق تلاش نکرده است تا این باورها با جریان مدرنیسم همسو و هم نظر گردد و جامه نو به تن کند لذا در همان لباس تاریخی مانده است و هر اندیشه ای اگر با زمان پیش نرود در هزار توی تاریخ گم خواهد شد و فراموش می شود
نهم : هرچند من اعتقادم این است که مشکل  اقوام و فرق مذهبی و ایلی و اجتماعی در ایران تقریبا شبیه به هم هست و این محدودیت ها برای همه وجود دارد و رفع آنها هم توجه به اصول قانون اساسی بویژه اصول نوزده و بیست می باشد .
کرامت انسانها بخشنامه نمی پذیرد  که اگر بخشنامه پذیر بود خداوند اختیار را به آنان اهدا نمیکرد .

با آرزوی ایرانی آباد و آزاد و برابر و برادر

  •  دکتر موسی پرنیان دکتر موسی پرنیان

توجه به اقوام و مطالبات به حق و قانونمند آنها از برنامه ها و شعارهای دکتر روحانی بوده و هست. بی تردید کشور عزیزمان از اقوام مختلف تشکیل شده که هر کدام شاخه برومند از درخت کهنسال و ریشه دار و پربار میهن اسلامیمان را تشکیل می دهد. به همین دلیل دشمنان کینه جوی در فکر بهره برداری از این ویژگی بوده و برای بهم ریختن یکپارچگی و انسجام مردم در فکر طرح ریزی و پی افکنی توطئه بوده و هستند و تلاش می کنند با برجسته کردن و بزرگ نمایی کمبودها و مطالبات برآورده نشده موجبات ناخرسندی اقوام را فراهم نمايند و با طرح شعارهای تجزیه طلبانه موجبات تضعيف نظام را به خیال واهی خود فراهم نمایند. دولت تدبیر و امید از همان آغاز با ایجاد معاونت اقوام تلاش کرده است مطالعات علمی و پژوهشهای فراگیر در این زمینه انجام شود تا با برآورده کردن مطالبات به حق مردم و عمل به برخی اصول معطل مانده قانون اساسی، در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خدمات مهم ارائه نماید تا هم موجبات خرسندی مردم و اقوام مختلف فراهم نماید و هم از نقشه ها و توطئه های شوم دشمنان ممانعت به عمل آید. هر چند درسطح کلان بدون تردید تحکیم پایه ها واصول مردم سالاری دینی و دمکراسی  یکی از عوامل مهم بر آورده شدن مطالبات اقوام و خنثی سازی استفاده ابزاری بدخواهان از مساله اقوام می باشد، توجه به موارد زیر از جمله مهمترین اقدامات دولت تدبیر و اميد در استان های محل زندگی اقوام بوده و در دولت دوازدهم هم به آنها توجه ویژه می شود:  
1.صدور مجوز راه اندازی رشته های آموزشی زبان مادری وآموزشگاههاي آموزش زبان بومی .2.اهمیت دادن و به رسمیت شناختن آداب و رسوم بومی-محلی و ویژگیهای فرهنگی اقوام .3.تحت پوشش بیمه قراردادن بیکاران و کولبران مرز نشین 4.ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان های مرزی 5.ایجاد و احداث طرح های اقتصادی و ایجاد زمینه های اشتغال 6.بومی گزینی مدیریتها و بکارگيري نیروهای کاردان و متخصص و با تجربه در مدیریت کلان کشور.

  • دکتر قباد کاظمیقباد کاظمی

به اعتقاد اينجانب تمامي مشكلات جامعه اهل حق به فقدان نگاه برابر به اين گروه برميگردد كه آن هم بدليل ساختار مذهبي حاكميت است در واقع از ديد برخي از حكمرانان جامعه، اهل حق شهروند درجه چندم محسوب ميگردند  و تا وقتي كه چنين ديدگاهي در مورد اين گروه قومي مذهبي وجود دارد نميتوان به احقاق حقوق اساسي آنها اميد چنداني داشت . برخلاف ديدگاه برخي از دوستان حقوق اساسي و بنيادين حقوقي است كه در روند طبيعي امور به افراد اختصاص مي يابد و نيازي به مطالبه آنها با جار و جنجال و قيل و قال نيست بنابراين در اين خصوص نبايستي كوتاهي را متوجه سران اين گروه نمود . محروميت اعضاي اين گروه از اين حقوق علت ساختاري دارد . بنابراين تنها راه برون رفت از اين وضعيت را بايستي در اصلاح ساختارها جستجو نمود. اين مسايل كارهاي سطحي و غير بنيادين است هر چند اين اقدامات گامي به جلو محسوب ميگردد اما تا ساختارها اصلاح نگردد نمي توان زياد اميدوار بود. دلخوش كردن يك گروه قومي به ايجاد پست مشاوره در نهاد رياست جمهوري  پاسخگوي نيازها و مطالبات اين گروه نيست هرچند كه خروجي اين نهادهاي جديد التاسيس هم روشن نيست.
اين موارد از حقوق بنيادين افراد است . اين حقوق جزو حقوقي است كه نياز به مطالبه ندارد. گام برداشتن براي احيا و اعطاي اين حقوق كاري ابتدايي و اوليه است كه نياز به تبليغ ندارد.

  • دکتر جواد مرادیجواد مرادی

 قانون اساسی سند و میثاق مشترک  ما ایرانیان است و یکی از مباحث مهم در قوانین اساسی کشورها  توجه به حقوق اساسی ملت ها  و تامین  آن می باشد. فصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان حقوق ملت تدوین گشته است . بنا بر  اصل 19 و 20 این فصل تمام حقوق سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی مردم بزرگوار اهل حق میتواند قابل تامین باشد.   

فصل سوم: حقوق ملت
اصل‏ نوزدهم: ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏
برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.
اصل بیستم: همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏ برخوردارند. ای کاش کاندیداهای محترم  مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه که مورد حمایت مردم بزرگوار اهل حق بوده و به مجلس راه یافته اند و دیگر کاندیداهایی که هر دوره اصرار به حمایت این مردم بزرگوار از خود را دارند دعوت میشدند ودر مقابل این پرشس قرار میگرفتند.
از نقطه نظر مذهبی هم نامه امام علی (ع) به مالک اشتر  در خصوص رعایت حقوق اساسی شهروندان سندی محکم و قابل استناد است.

  • آقای فریبرز منصوریفریبرزمنصوری

فرقه ی اهل حق یکی از فرق شیعی بوده و بسان سایر فرق نظیر اسماعیلیه و زیدیه در مبانی کلامی و فقهی با شیعه ی اثنی عشری تفاوت دارد اما در اصل عقیده که حول محور شخصیت بی بدیل مولا علی ع و عصمت آن بزرگوار شکل گرفته با اندک تفاوتی با شیعه همسو بوده است صرف نظر از احوال شخصیه که متاثر از عقاید التقاطی بوده و سنت اعتقادی و عرف رایج مذهبی آن ها را شامل می شود در تمام مسائل سیاسی اجتماعی و حتی اقتصادی در تعامل با شیعه بوده اند علیرغم مجاورت با اهل سنت هیچگاه  تحت تاثیر مسائل فقهی و کلامی آن ها نبوده اند جامعه ی محترم اهل حق همیشه مدافع اصول انقلاب که برگرفته از فقه شیعه است بوده و در دفاع از آرمان های انقلاب ذره ای تردید و تزلزل نداشته اند قریب به چهار دهه مرزدارانی مطمئن و انقلابیونی باصلابت بوده و هستند بر دولت مردان نیز فرض است این خدمات ارزنده راپاس بدارند و در راه استیفای حقوق مدنی آن ها مجاهدت کنند خصوصا برای دکتر روحانی سنگ تمام گذاشتند، درود خدا برآنان باد. آنچه که انسان های اهل خرد و آزاده را می آزارد نادیده گرفتن حقوق مصرح اقلیت ها در قانون اساسی است مایه ی تاسف است پیشینه تاریخی ایران زمین گویای رعایت حقوق اقلیت ها خصوصا آزادی مذهب و عقیده است وصیت نامه ی داریوش موید این مدعاست دین متعالی و مترقی اسلام نیز بر حقوق اقلیت ها صحه گذاشته اما در دوران تعالی علم و مدنیت شاهد بی توجهی به این حقوق باشیم ظلم به عقلانیت و انسانیت است.

  •  آقای اشکان ذهاب پور

با توجه به گستره پراکندگی جمعیت یارسانیان در ایران(بیست استان کشور که در نامه مهرماه ۹۰ یکی از چهره های شاخص این کیش به رهبرمعظم منعکس شده ) جمعیت یارسانی ها پس از اهل تشیع و تسنن صاحب مقام سوم از لحاظ کثرت نفوس است, اما علیرغم آن در سطح کلان کشوری, استانی و شهرستانی خود این مناطق جامعه یارسان از داشتن پست های مدیریتی در سطح ۳ قوه و نیز درجه سرگرد به بالا در ارتش و نیروی انتظامی محروم بوده و هستند.
سکوت قانون اساسی کشور در خصوص آیین یارسان ها موجب خوانش های ناصواب و گاه فرا قانونی و ساختار شکنانه ای از قانون اساسی بعنوان سند وفاق ملی میان ملت و حاکمیت شده است. این سند در مورد شیعیان زیدی مذهب که در ایران زیست ندارد اعلام نظر کرده اما برای ما یارسانی ها که در گستره وسیعی از ایران و فرای مرزهای آن سکونت داشته و داریم سکوت و کتمان کرده است. جا دارد بر اساس نامه ۵/۱/۵۸ آقای سید نصرالدین حیدری به امام و هیات دولت موقت ,نظام سیاسی کشور اقدام به بازنویسی و بازشناسی حقوق این مردم براساس داده های حقوقی بنماید.
در خلال چهار دهه ای که از پیروزی انقلاب و تاسیس جمهوری اسلامی در کشور مان گذشته است مردم یارسانی شاهد و نظاره گر بوده اند که چگونه بر اساس تفاسیر دگماتیسم از قانون استخدامی کشور، هیاتهای گزینش برای متقاضیان یارسانی تیغ “رد” را از رو بسته و بطور علنی مخالف حضور ایرانیان یارسانی در مناصب کشوری و لشکری شده و سخت تر آنکه در دهه شصت در مناطقی حتی نهادهای آموزشی از آموزش کودکان یارسانی سرباز زده اند که بخشنامه لغو چنین رفتاری از جانب نخست وزیر وقت در بهمن۶۷ صادر و آموزش و پرورش را موظف به آموزش آن دسته فوق الذکر کرد. مع الوصف چنین بخشنامه ای همواره حضور فرهیختگان و خبرگان یارسانی در مناصب هرسه قوه منوط به تغییر ماهیت مذهبی و انکار کیش خانوادگی فرد بود و چنانچه امروزه در نهادی یا ارگانی کسی از این مردم در حال انجام خدمت است, بلاشک مجبور به کتمان ماهیت دینی خود بوده است.
رهبریت کنونی یارسان در منطقه _ آقای حیدری ـ در خلا ۴دهه اخیر در طی نامه های  سر گشاده به امام راحل, روسای دولت های یازدگانه، سران مجلس و بسیاری از علما خواهان و خواستار رفع ابهام, وضوح و شفافیت دیدگاه ها و تببین حقوق اتباع خود در طی ۸ ماده اساسی بوده است.
 عدم وجود فرصت های برابر برای همگان باعث شده در پست های استانی و شهرستانی رسما یک یارسانی “پلاک دار” رو به کار نگمارده اند .حال بحث استخدام ها هم بدلیل عدم وجود  فرصت کافی و تقاضای کار چند میلیون جوان از قشر و مسلکی منتفی است. در شهرستان سرپلذهاب علیرغم ترکیب جمعیتی آن,  منطقه پشتنگ ذهاب با جمعیت ۹۰% یارسان ۱۰% اهل تسنن و بعد فاصله ۴۵ کیلومتری از مرکز شهرستان و جمعیت بالا محروم از امتیاز بخشداری است, در حالیکه قلعه شاهین با۲۵روستای چسپیده به شهر صاحب بخشداری است.
همه ما روی صفحات قانون اساسی و حقوق شهروندی با هم برابریم اما در واقعیت بعضی ها محروم از ایفای حقوق اولیه هستند. فرصت سوزی های مسولین ارشد و میانه دولت تدبیر و امید در وفاق با این مردم در خلال دولت یازدهم نشان از انفعال بدنه دولت در جذب مطالبات مردمی است. جا دارد پیوست شعارهای پر زرق و برق مسولین اجرای آن را خواهان باشیم. تنها در پنج شهرستان غربی, ۲۵۰۰ تن شهید  و شهیده و ۹۹۷ آزاده گواه صدق و وفاداری امت یارسان با ایران و ایرانی بوده است.

  • آقای رضا جلیلیانرضا جلیلیان

در بررسی جایگاه جامعه محترم اهل حق می بایست ابتدا به ساختار درونی این جامعه از نظر سلسله مراتبی, فاصله اجتماعی آنان با جامعه کلان, مشارکت سیاسی و روند تغییرات آنان در نسل های جدید مورد کنکاش و کندوکاو جامعه شناختی و روان شناسی اجتماعی قرارداد که بررسی هر کدوم از این شاخص ها خود مستلزم انجام پژوهش های دقیق علمی و بیطرفانه میباشد.
اما در خصوص مطالبات جامعه اهل حق, به زعم بنده طیفی وسیعی از انتظارات, توقعات و حقوق مسلم و به حق این جامعه را در برمی گیرد, چون این جامعه در طول تاریخ وبلاخص تاریخ پس از انقلاب همواره و همیشه در راستای هم گرایی, هم اندیشی, هم بستگی و وفاق با جامعه کلان عمل نموده اند.
در جنگ هشت ساله در مسایل مهم همیشه پیشرو و پیشتاز بوده اند, در مشارکت سیاسی و اجتماعی فوق العاده درخشیده اند.
بنابراین سهم این جامعه نسبت به این همه فداکاری, رشادت, هم گرایی به نظر می رسد سهم بالایی بوده ولی آنچه در عمل مشاهده می شود از حداقل حقوق شهروندی بیش برخوردار نبوده اند و بسیاری از خواسته ها و مطالباتشان محروم گشته اند. بنده چندین سال در دبیرستان ها و دانشسرای سرپل  ذهاب تدریس کردم در آنجا شاهد نبوغ و استعدادهای درخشان دانش آموزان این جامعه بودم, که متاسفانه این استعدادها مورد بی مهری و غفلت قرارگرفتند. دیگربستن چشم ها بس است.
به قول زنده یاد سهراب سپهری:
چشم ها را باید شست

  •  آقای زیدان غریبی

به گواه تاریخ مردمان اهل حق (یارسان) در وطن پرستی و دفاع از کیان ملی پیشینه ای درخشان دارند. در جنگ اول و دوم جهانی و یورش ظالمانه ی قوای متخاصم به ایران عزیز این مردمان، با شجاعتی مثال زدنی در مقابل دشمن ایستادند و در نبردهای خونین، دشمن را در هم شکستند و جان ها فدا کردند و در دل تاریخ خونبارمان برای آیندگان نامی پر افتخار به یادگار گذاشتند. هنوز در خطه غرب از شجاعت و تاخت های دلاورانه ی علی اکبر خان سردار مقتدر سنجابی حکایات شگفتی می گویند. میهن پرستی تمام عیار، که تیغ نگاهش جگر شیر را آب می کرد و آوازه ی نام با شکوهش خوف می انداخت بر دل ژنرال های سنگدل روسی و انگلیسی. انگار رستم بود که از شاهنامه بیرون آمده بود. در سال های پر آشوب انقلاب اسلامی نیز این مردم، یاران صدیق انقلاب بودند. جمعی از بزرگان این مردم در معیت آقای سید نصرالدین حیدری رهبر این جامعه خدمت امام رسیدند و امام آنان را مورد لطف قرار دادند و فرمودند اگر شما علی را حق می دانید ما هم اهل حقیم. با شروع جنگ تحمیلی باز این مردم میهن پرست با تشکیل بسیج عشایری به مصاف دشمن رفتند. این مرزداران دلیر در کنار دیگر برادرانشان از ایلات و طوایف دیگر نگذاشتند یک وجب از خاک ایران اسلامی به یغما برود. جامعه اهل حق در طول جنگ تحمیلی با تقدیم بیش از 2000 شهید و بیش از 4000 نفر جانباز، آزاده و ایثارگر در راه سربلندی ایران سهیم شدند. در بمباران شیمیایی روستای زرده بیش از 250 نفر شهید، بالغ بر 700 نفر مصدوم شیمیایی شدند و نیز در بمباران روستای برزه سنجابی 26 نفر از کشاورزان همراه با خانواده به درجه شهادت نائل آمدند. مسائل و مشکلات جامعه اهل حق به صورت تیتر وار به شرح آورده شده در زیر به استحضار می رساند:
1- با توجه به کثرت جمعیتی جامعه اهل حق و پراکندگی در  کشور بویژه استان کرمانشاه که در مقام سوم جمعیتی بعد از پیروان اهل تشیع و اهل تسنن قرار دارند، فاقد پایه و سازوکار حقوقی هستند.
2- رد گزینش و بیکاری گسترده جوانان اهل حق. هر چند معضل بیکاری امر فراگیری در کشورمان است اما بعلت سختگیری های متعصبانه و بعضاً مغرضانه در هنگام گزینش مناصب دولتی و عدم پذیرش جوانان اهل حق معضل بیکاری در جامعه اهل حق چند برابر متوسط کشوری می باشد.
3- عدم استخدام و بکارگیری جوانان اهل حق در آموزش و پرورش، هیئت های علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دادگستری و مشاغل حساس و عدم ترفیع درجه نظامیان اهل حق
4- عدم تائید صلاحیت کاندیداتوری جوانان و تحصیلکردگان جامعه اهل حق برای مجلس شورای اسلامی.
5- عدم امکان استفاده از فضای رسانه ای، بطوریکه جامعه اهل حق در مقابل انتقادها، نقدها و احیاناً توهین هایی که بعضاً به این مردم وارد می شود محلی برای ارسال جوابیه ندارند.
6- با توجه به هجمه بسیار بسیار زیاد محدودیت ها و تنگناهای جامعه اهل حق که مجال مطرح نمودن آنها در چندین صفحه نمی گنجد لذا مطالبات ذیل را خواهان و خواستاریم:
1- تکریم جایگاه جامعه اهل حق در کنار جایگاه اقلیت های رسمی دیگر  که بر اساس اصول 12، 13 و 14 قانون اساسی، رعایت حقوق شهروندی آن بر ذمه دولت گذاشته شده است.
با توجه به اینکه اشتهار پیروان یارسان (اهل حق) به صفت مبارکه علوی در نظر علمای عظام و پژوهشگران روشن است.
2- رفع تبعیض و سخت گیری های گزینشی در جذب جوانان اهل حق در مناصب و مشاغل دولتی، نظامی و آموزشی.

معمولا جریانات سیاسی هر چهار سال یکبار قومیت ها و اقلیت های مذهبی را یاد می کنند و در جلسات و محافل بحث احترام به حقوق آنها و برابری آحاد مردم ایران در برابر قانون اساسی داغ میشود و همه از سخت گیرهای گزینشی نه تنها شاکی میشوند بلکه خود را مبرا از این دیدگاه می دانند و به مواردی از ارفاق به جذب جوانان اقلیت ها در دوران تصدی خود اشاره می نمایند و طوری وانمود می شود که تمام مشکلات این اقلیت ها در دولت های گذشته بوده است و اراده آنها در حل ریشه ای و مشارکت دادن اقلیت ها در اداره امور بوده و هست غافل از اینکه در طول 38 ساله عمر پر برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و لااقل بعد از خاتمه جنگ تحمیلی به تناوب دو جریان عمده حاکم بر کشور سکان امور مملکت و نیز مجالس شورای اسلامی و خبرگان و شوراها ی شهر و روستا را در دست داشته اما اقلیت های مذهبی و قومی تفاوت زیادی در عمل کرد آنها در مقابل حقوق خود مشاهده نکرده اند . این در حالی است که اقلیت های مذهبی و قومی بطور تام تمام درخدمت اهداف نظام و کشور بوده و در این راه به هیچ وجه قصور و کوتاهی نکرده و نخواهد کرد و همواره دل در گروه اعتلای نظام و کشور عزیزمان ایران داشته اند . در استان کرمانشاه که می توان با اطمینان کامل گفت که نمونه تنوع قومی و مذهبی ایران است که در آن قومیت های کرد و لک و ترک و پیروان مذاهب شیعه ، اهل سنت، جامعه یارسان (اهل حق) ،کلیمی ، زرتشتی و مسیحی زندگی می کنند. ترکم جمعیتی اقلیت های مذهبی طوری است که سه گروه اول 95 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند . همین ترکیب جمعیتی در پیروزی انقلاب اسلامی و تثبیت نظام ، جنگ تحمیلی ، دوران سازندگی و تمام رخداد های سیاسی و اجتماعی دوشا دوش هم بدون اینکه گروهی بر گروه دیگر امتیازی داشته باشد حضور داشته و فعالیت نموده اند . تقدیم شهدا و جانبازان و آزادگان این ترکیب جمعیتی گواه این مدعاست. درصد مشارکت در فعالیتهای سیاسی و بویژه انتخابات متعدد برتری هیچکدام از پیروان مذاهب یاد شده بر دیگری را نشان نمی دهد و قاعدتا سهم مشارکت آنها در اداره امورات استان هم باید به همان نسبت مشارکت های یاد شده در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و سایر موارد رعایت میشد. با توجه به کارنامه اقلیت های مذهبی و قومی در 38 سال گذشته قطعا به آین نتیجه نه خواهیم رسید که پیروان یکی از مذاهب انقلابی تر از پیروان دیگر مذاهب باشد و تبعا هیچکدام نمی توانند به تنهایی امورات استان را قبضه نمایند . اما متاسفانه واقعیت چیز دیگری است و اقلیت‌ها کمترین مشارکت در اداره امور استان را دارند  و بدست آوردن یک پست در حد مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی هم برای اقلیت های مذهبی  به ویژه جامعه یارسان تقریبا غیر ممکن و یا به سختی و با جعل هویت امکان پذیر است . در همین دولت تدبیر و بر اساس شنیدهای موثق قرار بر این بوده که در واگذاری بعضی از پست و مناصب به پیروان یارسان و اهل سنت سخت گیری به عمل نیاید و برهمن روال برای تصدی پست بخشداری گهواره و کوزران سنجابی دو نفر از کارشناسان خبره یارسانی مورد تحقیق و ارزیابی قرار گرفتند و پس دو سه ما نهایتا تصمیم گیرندگان اصلی راضی به چنین انتصابی نشدند و باز هم به مردم اعتماد نکرده و مهره‌ها ی خود را منصوب نمودند. لذا چنانچه گردانندگان استان بسان گذشته فقط ظاهرا خواستار مشارکت همه اقوام باشند و در عمل گام موثر بر ندارند زمینه دلسردی مردم و به حداقل رساندن مشارکت های اقلیت های یاد شده را فراهم خواهند نمود.

  • آقای عباسعلی بهرامی

دولت تدبیر و امید حتما باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی کند  در انتخابات اخیر بر اساس آمار مستند در کل کشور بین شش تا هفت میلیون رای اهل حق و اهل سنت به آقای روحانی داده شده است و اگر این آراء به رقیب ایشان داده میشد قطعا آقای رییسی ریس جمهور می شدند و لذا آقای روحانی می بایست نهایت تلاش خود را در جهت خدمت به این مردم شریف و نجیب بکار گیرد و موانع قانونی در این مسیر را بردارد. رییس جمهور می تواند تمام تلاش خود را بکار گرفته و با پیگیری، چانه زنی و همراه نمودن مجلس موانع قانونی را بردارد. این حقوق عملا به رسمیت شناخته نشده است و تا بصورت جدی پیگیری نگردد مشکل حل نخواهد شد. باید از یک جایی شروع کرد نباید دست روی دست گذاشت و منتظر تقدیر بود مطالبات بحق این قوم عزیز باید به شیوه های مختلف پیگیری و محقق شود.

  • آقای سلمان ذهاب پور

جمعیت یارسان سومین ترکیب جمعیت بعد از تشیع و اهل تسنن را دارا هستند، چه در زمان انقلاب جامعه بزرگ یارسان با رهبری اما بیعت نموده، در زمان جنگ با تقدیم شهدا و در تمام ادوار انتخابات حضور حداکثری داشته حال با این تفاسیر آیا حق و حقوق این جامعه بزرگ و محجوب رعایت شده؟
هرچند از زمان دولت یازدهم و مشاور اقوام دکتر روحانی و آمدن ایشان به کرمانشاه که جلسه ای با بزرگان و سادات یارسان داشتن در آن جلسه به شخصه خواستار تجدید نظر در قانون اساسی و احقاق حق و به رسمیت شناختن مردم یارسان شدم. در طول ۴ دهه انقلاب، تمام زندان ها و بازداشتگاه ها را بگردی یک یارسانی پیدا نمیکنی که برای اجانب جاسوسی یا منافع مملکت را زیر پا گذاشته باشد جز خلوص نیت و عشق به مملکت و مردمداری. امید که با تشکیل دولت دوازدهم توجه ویژه ای به استان کرمانشاه الخصوص جامعه یارسان شود. حتما می دانند با یک گل بهار نمی شود بحث باید فراگیر باشد، اگراعتقادی به شایسته سالاری هست باید در سطوح جامعه و مدیریتی از جوانان شایسته و تحصیلکرده یارسان استفاده و بکارگیری شود.

  • آقای احمد جلیلیاناحمد جلیلیان

جامعه اهل در وفاداری به ایران و انقلاب حق بزرگی بر نظام دارند. در اثبات وفاداری جامعه محترم  اهل حق می توان به شهدای آنها اشاره کرد که میانگین آن از خیلی مناطق کشور بیشتر است. بنده اعتقاد دارم مردم عزیز جامعه اهل حق وظیفه خودشون رو نسبت به نظام و دولت انجام داده اند . حمایت از انقلاب توسط بزرگان قبل از اینکه انقلاب پیروز شده باشد، دفاع از کشور در جنگ تحمیلی و اعزام هزاران بسیج، شرکت در انتخابات های گوناگون و مشارکت حداکثری آنها، شرکت در مناسبت های ملی و اسلامی در حد مطلوب و… اینها همگی وظایفی است که مردم در برابر دولت انجام داده اند . در مقابل این همه وفاداری دولت نیز موظف است وظیفه خود را نسبت به این مردم انجام دهد که البته من شاهد این مهم بوده ام که بسیاری از این عزیزمان در سپاه بکار گیری شده اند و هم اکنون  نیز ادامه دارد. بسیار پسندیده است که همین کار  در سایر ادارات نیز انجام شود و  بخشی از انتظارات مردم عزیز پاسخ داده شود ولی شاید برخورد سلیقه ای خیلی از مدیران باعث شده که مشکلاتی بر جوانان اهل حق تحمیل شود که هرگز مورد تایید نظام هم نیست. مگر ما از سپاه انقلابی تر داریم؟ تعداد کثیری از مردم اهل حق  در سپاه خدمت می کنند، پس دیگر جایی برای ایراد گرفتن دیگر ارگانها باقی نمی ماند که سختگیری کنند ولی ما همچنان شاهد برخی  اعمال سلیقه های مختلفی هستیم که کار را سخت می کنند. برابر آنچه که تا حال مشاهده کرده ام در هر پستی که جامعه اهل حق حضور داشته اند موفق عمل کرده اند در بیشتر بانک ها می توان این مهم را مشاهده کرد.

  •  آقای هوشنگ رزمدیدههوشنگ رزمدیده

تمام بزرگواران بحق مطالب جدی جامعه یارسان را بیان فرمودند
اما بحث حقوق شهروندی هر فرد و جامعه ای در اولویت و از مسایل مهم و ابتدایی محسوب میشود که متاسفانه بارها مورد کج سلیقه گی و حب و بغض های بی مورد قرار گرفته ایم. اما در دولت تدبیر و امید بارقه های امید در این جامعه نمایان شد که انتظار داریم در حد شعار نباشد و عملیاتی شود ضمنا مسایل و مشکلات این جامعه باید از  طریق گفتمان مطالبه گر و حقوق شهروندی و اجتماعی حل شود. من یک سوال از محضر دوستان دارم و آن اینست که اگر هرکدام از دوستان در جایگاه مسول قرار بگیرید آیا این موضوع جامعه اهل حق و یارسان برایتان قابل هضم است و در انتخاب جوانان یارسان در صورت شایستگی برای مسولیتی بر اساس وجدان عمل میکنید؟
از تمام دوستان که با دغدغه مندی خاص به موضوع جامعه یارسان پرداختند بی نهایت ممنونم همینکه برای اولین بار مطالبات جامعه یارسان توسط نخبگان و فرهیختگان جامعه مورد بررسی قرار می گیرد نشان از تغییر و ایجاد امید خواهد بود و تنها راه موفقیت جامعه یارسان پیگیری از طریق مطالبات جامعه مدنی است.

  •  دکتر مرزبان ادیب منشدکتر مرزبان ادیب منش

جامعه اهل حق مردمانی دلسوز نظام و انقلاب و پای کار در تمامی صحنه های انقلاب هستند، پیگیری مطالبات بحق آن عزیزان فرامنطقه ای ست و بایستی در سطح ملی تصمیمات در خور برای این بزرگوران اتخاذ گردد، هر چند که می توان پیش بینی کرد که  در دولت تدبیر و امید برنامه های برای جامعه اهل حق در آینده عملیاتی خواهد شد اما در سطح استان هم مدیران ارشد بایستی  در عمل و نه فقط در شعار به خواسته های این عزیزان توجه لازم را مبذول و در جهت رفع پاره ای از نیازمندی های آنها اقداماتی شایسته بعمل آورند، البته نقش نمایندگان مجلس هم در احقاق حق جامعه اهل حق بسیار تاثیر گذار است که متاسفانه به جز در موارد جز شاهد نقش آفرینی نمایندگان در این خصوص نبوده ایم.

  • دکتر شهریار باقرآبادی

بنظر می رسد که جفاکارانه، فقط کمی قبل و بعد از موسم انتخابات، بحث حقوق حقه ی این بخش از هموطنان ما طرح می شود و پس از آن به فراموشی سپرده می شود.
شاید بهترین کار مجاب کردن بخش حاکمیتی بر این قاعده باشد که این مردم نجیب در طول زمان از حقوقی کاملا برابر با دیگر فرق مسلمان برخوردارند.

  • آقای حسن پیرکرمیحسن پیرکرمی

در استان کرمانشاه غیر از پیروان مذهب شیعه، پیروان مذاهب اهل تسنن و اهل حق نیز زندگی می‌کنند. ترکیب جمعیتی پیروان این سه مذهب، در شهرهای مختلف این استان متفاوت است. برای مثال، غالب جمعیت شهر پاوه اهل سنت است یا اکثریت مطلق در مرکز استان ـ شهر کرمانشاه ـ شیعه است و جمعیت اهل حق در شهر صحنه و کرند بیشتر از مناطق دیگر استان است؛ ولی در برخی مناطق تفاوت شمار پیروان این مذاهب کمتر است. منطقه سرپل ذهاب بهترین نمونه از این دست است. در این شهر مردمان مذاهب سه گانه قرنها است که در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از شگفتی‌های آن این است که به عکس بسیاری از مناطق جهان که چنین وضعیتی گاه به تنش و اختلاف و نزاع می‌انجامد، در این شهرستان سابقه درگیری مذهبی اصلا وجود نداشته است، مردم اهل حق قرنها است که بدون هیچ گونه اصطکاک و تنشی در کنار مردمان مذاهب تشیع و تسنن زندگی می‌کنند با یکدیگر ارتباطات و مناسبات گسترده‌ای دارند، برای معتقدات یکدیگر احترام قائلند، در برخی مراسم مذهبی یکدیگر شرکت می‌کنند، از غذاهای نذری یکدیگر می‌خورند و غالبا بدون آن که از مفاهیم جدیدی مثل مدارای مذهبی مطلع باشند، به صورت شگفتی به آن باور دارند و عمل می‌کنند. در واقع می توان گفت که علل و اسباب مدارای مذهبی در این منطقه چیست و چه عواملی این مردمان  را این چنین مدارا گرایانه کنار یکدیگر جای داده است. مذهب اهل حق که غالبا در رسانه های کشور کمتر دیده می شوند و پیروان آن به صورت پراکنده در بسیاری از نقاط ایران و بیشتر در استان کرمانشاه، لرستان، همدان و کردستان زندگی می کنند، قدمتی چند صد ساله دارد.اینان را با نامهای مختلفی می‌شناسند؛ مانند یارسان، پیروان آیین حقیقت، و اهل حق. درقانون اساسی باورهای مذهبی اهل حق با قرائت رسمی دین اسلام همخوانی کامل ندارد و آمیزه‌ای است از برخی اعتقادات اسلامی و چند آیین دیگر مانند آیینهای قدیم ایرانی ، با رنگ و بویی به شدت عرفانی. در واقع اهل حق در برخی دوره‌های تاریخی زیر فشار پیروان مذاهب رسمی منطقه بوده و برای حفظ موجودیت خود مجبور به کتمان، پنهان‌کاری و کمک گرفتن از رمز و راز گشته است. این مسئله‌ای است که دست کم امروزه در نظام جمهوری اسلامی  کمتر به چشم می‌خورد؛ زیرا مردم به صورت آشکار عقیده خود را ابراز و مراسم مذهبی خود را اجرا می‌کنند.
لذا بایستی پای سخن این مردم نشست تا ثابت شود که مردم اهل حق مردمی بسیار مسالمت‌جو، کم‌ توقع و سازگارند و غالبا اهل گلایه نیستند.  گلایه‌های معدود مردم اهل حق بیشتر متوجه دولت است. آنان سالها است که مدعی‌اند در معرض برخی تبعیض ها و محدودیت های سیستماتیک دولتی قرار دارند. این موضوعی است که هر از چند گاهی از زبان بزرگان یا نمایندگان این جماعت شنیده و در رسانه‌ها منعکس شده است. برای نمونه، چند سال پیش که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به کرمانشاه آمدند، نمایندگان جامعه اهل حق در جلسه‌ سران عشایر و طوایف استان کرمانشاه آشکارا مدعی شدند که این جامعه از (( گزینش‌های سلیقه‌ای در استخدام ادارات، به ‌کار نگرفتن مردمان اهل حق در پست‌های مدیریتی، ورود به حریم شخصی و خصوصی مردمان این آیین و توهین و بی‌مهری توسط روزنامه‌ها، مجلات و … در رنج است))، علیرغم توجه دولت بخصوص دولت دکتر روحانی به وضعیت حقوقی اقلیت های دینی و مذهبی به نظر می رسدکه دولت هنوز به برنامه مشخصی برای چگونگی رفتار با اقلیتهای مذهبی دست نیافته و یا موضوع را چندان مهم نیافته است تا برای آن راه‌کاری پیدا کند. کشف ضرورت چاره‌جویی درباره این مسئله، چندان سخت نیست. اهل حق، به هر صورت رقم جمعیتی درشتی از شمار نفوس کشور را به خود اختصاص داده که نیروی انسانی چشمگیری به شمار می‌آید. آداب و رسوم، زیارتگاهها و سنن این قوم، از مواریث فرهنگی بشری است. اساسا در دنیای امروز به تنوع فرهنگی به چشم یک فرصت و موهبت می‌نگرند. جدا از این گونه ملاحظات گروه اهل حق در برخی مناطق مانند استان کرمانشاه، مرزنشین است و توقع پاسداری از مرزهای غربی کشور از او می‌رود. اعتماد به مرزنشینان، غالبا از هزینه‌های هنگفت امنیتی و نظامی کشورها می‌کاهد. فراموش نکنیم که در آن سوی مرزهای غربی ما، سالها است که خطرناک‌ترین گروههای تروریستی جهان فعالیت می‌کنند.
نباید فراموش کرد که قانون اساسی ما بر مبنای فقه و شریعت پایه ریزی شده و ریاست محترم جمهور نیز بایستی مردمان اهل حق را در کنار سایر اقلیت های مصرح درقانون اساسی بگنجاند.

  • آقای نصرت الله محمدی زاد

بنا بر تعاریف رسمی اقلیت عبارت از  ویژگیهای قومی، ملی، مذهبی و یا زبانی یک گروه که با گروهای داخل در حاکمیت متفاوتند و از لحاظ تعداد کم هستند و قدرت حاکمیتی در اختیار ندارند.
بر اساس مادتین 26 ،27 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، حقوق اقلیت ها از دو جهت عدم تبعیض اعمال حقوق و آزادی های اساسی نسبت به سایرین مطرح است و بر اساس اصل 23 قانون اساسی تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی توان به صرف داشتن عقیده ای مورد تعرض قرار داد و بر اساس نظریه امام خمینی(ره) در سال 62 اهل کتاب در پناه اسلام هستند واحکام اسلام همانند مسلمان های دیگر درباره آنها جاری شود. خوشبحتانه مردمان شریف یارسان در جامعه ایرانی براساس قانون اساسی ازحقوق محفوظ بودن جان ومال، شغل، مسکن، آزادی عقیده، برخورداری از تامین اجتماعی و آموزش و پرورش و مشارکت در اداره امور کشور و امثال اینها برخوردارند.
براساس اصل19قانون اساسی مردم ایران از هر قوم وقبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و کلمه (مذهب) را به صراحت ذکر نکرده است و ممکن است این مورد شبهه ایجاد کند که متاسفانه آثار عملی ان را به صورت گسترده در جامعه می بینیم و باعث سلب برخی امتیازات و خصوصا در بحث استخدام گردیده است. مذهب اهل حق جزو مذاهب رسمی قانون اساسی نمی باشد و گره تعیین تکلیف جماعت اهل حق در کشور ما با وجود جمعیت بین دوذتا سه میلیونی در (فقه نهفته ) است و با روی کار آمدن دولت اقای روحانی و انتخاب دستیار ویژه در امور اقوام و اقلیت ها دینی و مذهبی بارقه های امید بهتر شده ولی کافی نیست و نیاز اصلاح قانون و سرلوحه قرار دادن دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در سال 62 که تمام اهل کتاب را در برابری حق وحقوق مساوی میداند، هستیم.
مشکلات مردمان شریف اهل حق استان کرمانشاه هم در حوزه مسائل اساسی همانند انتخاب شغل های حساس و حضور بعنوان کاندیدای مجلس شورای اسلامی و به رسمیت شناختن مذهب واصلاح قانون ودیدگاه مراجع محترم تقلید تا کنون به قوت خود باقی است و امیدواریم که در آینده توسط مجلس شورای اسلامی و حوزه های علمیه و مراجع تقلید گشایشی صورت گیرد. در پایان امیدوارم که اظهار نظر اینجانب فتح بابی در خصوص حل برخی مشکلات مردمان شریف یارسان باشد و نقدهای دوستان را در اینخصوص به دیده احترام ارج می نهیم. واقعیت امر این است تا اینکه قانون در طرز برخورد با قوم شریف اهل حق اصلاح نشود امیدی به برخورداری حقوق مساوی وجود ندارد. اگرچه تاکنون امتیازات یکسان ازقبیل اموزش وپرورش، بهداشت، استخدام در برخی حوزه ها و موارد دیگر مهیا شده است ولی تا رسید به حقوق شهروندی یکسان بسیار فاصله داریم.

  • آقای پرویز فیضی

مسئولین بزرگوار و پرتوان دالاهو و مردم فهیم و نجیب آن سرزمین که ارادت کامل به خدمت تعدادی از این فرهیختگان را داشته ام که افرادی صادق و همراه و همگام با نظام بوده و پشتوانه عظیمی برای میهن و انقلاب محسوب می شوند  همین قدر می گویم خدا را شکر پیروان راستین حضرت علی (ع) در تمام صحنه ها ی انقلاب خوش درخشیده اند و حضرت امام (ره)  در خصوص این عزیزان فرموده اگر شما اهل حق هستید من هم اهل حقم ) لذا بر این اساس بایستی  توجه بیشتری به این مردم شود و در مناصب مختلف از فرزندان برومند و رشیدشان استفاده شود.

  •  آقای مسعود اکبریمسعود اکبری-نقش ایلات و اقوام در انتخابات ( تهدید یا فرصت)

هیچ قانون بر آمده از تجربه ی بشری بی نقص نیست اما با اینحال, اجرای قانون و احترام به قانون موجود (با تمام نقائصش )بهترین راه تامین رفاه و امنیت همه جانبه ی مردم هر جامعه ای است.
قوانین در اکثر مواد, شبیه هم و جهانشمول و در پاره ای از موارد منحصر به بوم زیست فرهنگی, دینی و مذهبی هر کشوری است که آن هم منافاتی فاحش با قوانین جهانشمول ندارد. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست .در قانون اساسی جمهوری اسلامی, احترام به همه ی اقوام و اقلیتهای قومی و مذهبی به صراحت آمده و شکی در آن نیست. جامعه ی محترم  اهل حق هم در ذیل همین قانون, باید بتواند همسان با دیگر اقوام از حقوق اساسی خود بهره مند باشد.
اصولا قانون یک امر ملی است و منحصر به هیچ رنگ و زبان و قومیت نیست و جزیی کردن قانون, موجب ایجاد سلیقه در اجرا میشود.
اما مشکل کجاست؟
مشکل احتمالی در خود قانون نیست. البته بر اساس رای قاطع همین مردم (ولو ۳۸ سال پیش از این)دین رسمی ,اسلام و مذهب رسمی شیعه ی اثنی عشری است و سایر ادیان و مذاهب با حفظ عقاید خود, میتوانند از حقوق عمومی برابر برخوردار باشند.
اگر در این برخورداری, تفاوتی مشاهده شده یا میشود, به نظر می رسد ناشی از نقص قانون اساسی نیست بلکه اعمال سلیقه ی مفسرین, ناظرین و مجریان قانون است که مشکل زاست. اعمال سلیقه در تفسیر و نظارت و اجرای قانون, موجب غفلت در پاره ای از مواد قانونی و به عبارت مشهور, موجب اجرای قانونِ همراه با تنازل میشود. یعنی اجرای قانون همراه  با اهم و مهم میگردد  و این در حالی است که اصول قانون اساسی, چون زنجیری به هم پیوسته اند و غفلت از هر کدام موجب گسست دیگری است.
بنابر موارد فوق, باید نگاه ها و سمت و سو و جهت گیری مسئولان در سطح کلان, از حالت ایدئولوژیک به حالت قانون محض (مرِّ قانون)تغییر کند. ضمن اینکه,طبق همین قانون اساسی,  دست مسئولان و مردم برای اصلاح هر قانونی که احتمال دارد عاجز از برآورده کردن اهداف ملی کشور و حقوق آحاد جامعه باشد, باز است.
در سطح منطقه ای و محلی… جامعه ی محترم اهل حق, از دیرباز بدون کمترین مشکل بلکه با احترام متقابل و قابل تحسین با دیگر مردمان هم زیست خویش, به درستی و نیکی و برادری زندگی کرده اند و اصولا مردم این منطقه از کشور با هر آیین و مذهبی, الگو و اسوه ی یک زندگی مسالمت آمیز و زیبا و نمونه هستند و تاریخ هم بر این حرف گواه است.
مردم این آیین, در طول تاریخ و خصوصا جنگ تحمیلی, در مرزداری این مرز وبوم از یورش خصم و نیز مشارکت در امور سیاسی و انتخابات, همواره از پیشروان توسعه و تمدن و وحدت و همگرایی بوده اند.امید که در پرتو قانون و وظیفه ی مجریان, همه ی ایرانیان با هر مسلک و آیین و قومیت از حقوق یکسان برخوردار باشند.
نکته ای که نباید فرو گذاشت این است که با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات بودجه ای به علت جنگ و تحریم و دیگر مشکلات اقتصادی, اگر محرومیتی هست, شامل همگان خصوصا شهرهای مرزی است و منحصر به قوم و مذهب خاصی نیست.اما متاسفانه این وضعیت استان به استان فرق میکند و نباید چنین باشد.

  •  آقای فرزاد پورمرادیفرزاد پورمرادی

اول اینکه ما باید تلاش کنیم محرومیت ها و موانع را تبدیل به منازعه نکنیم و از حداقل فضاها رهیافت هایی برای بهبود وضعیت استفاده کنیم
نکته دوم اینکه تمام تلاش ما اینست حداقل مشاوره استاندار برای جامعه شریف اهل حق محقق شود البته با کمک همگی

  •  آقای میلاد ارشادی

همانگونه که چند هفته پیش در خدمت معاونت محترم سیاسی استانداری کرمانشاه بودیم و گلایه هایی نسبت به عدم توجه کافی حاکمیت به جامعه محترم اهل حق و بحث استخدامی جوانان این قشر از جامعه را داشتیم اما اگر از انصاف دور نشویم دولت محترم تدبیر و امید نگاه خاص و ویژه ای به جامعه اهل داشته، ما بارها شاهد بیان مطالبات این قشر از جامعه از زبان دکتر روحانی، معاونین ایشان، استاندار محترم و رییس ستاد دکتر روحانی بودیم، مباحثی که به هیچ عنوان تاکنون در طول سالیان گذشته مطرح نمیشد و حتی در دولت گذشته این قشر از جامعه مورد بی مهری بیشتری قرار گرفتمیلادارشادی
جامعه اهل حق با وجود تمام کاستی های ناشی از دولت های قبل انتظار معجزه و رفع فوری تمام موانع و مشکلات را از دولت محترم تدبیر و امید ندارد و با توجه به قول و وعده های دکتر روحانی که تا کنون به حق اکثر این شعارها را به واقعیت تبدیل کرده جامعه اهل حق نیز همانگونه که تاکنون صبر پیشه کرده است، منتظر تحقق وعده های دکتر روحانی بصورت پله ای می ماند. در پایان لازم میدانم گریزی به پیشوای محترم جامعه  آسیدنصرالدین حیدری بزنم
ایشان فردی با تدبیر و اهل تفکر هستند، در سال های اخیر شاهد بی مهری عده ای بعنوان نمونه در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی بودیم که ایشان هوشمندانه احساسات مردم محترم جامعه اهل حق را برای حفظ آرامش و امنیت جامعه کنترل نمودند و با انتشار بیانیه‌ای مردم را به خونسردی و متانت دعوت کردند و حتی به عده ی قلیلی که هتاکی کرده بودند کوچکترین بی حرمتی نکردند، ایشان همواره در مناسبت های مهم ملی چون انتخابات، راه پیمایی ها، شرکت در مراسمات ملی و پیام های متعدد تسلیت به بزرگان نظام همچون رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله زرندی و… همواره پیش قدم بوده و با ارسال پیام تسلیت با دولت و ملت ابراز همدردی داشته است. ارادت خاص ایشان در اوایل انقلاب به امام خمینی (ره) و ملاقات با ایشان که تصاویر ان در فضای مجازی نیز موجود است نشان از تعهد ایشان و جامعه اهل حق به انقلاب است
ایشان همواره در پیام های خود به کرات از مقام معظم رهبری نام برده است که همین امر ولایت مداری این قشر از جامعه را نشان میدهد، امری که به اشتباه برای برخی از مدعیان، دور از انتظار است و این قشر از جامعه را به عدم تابعیت از نظام جمهوری اسلامی محکوم میکنند. در پایان باید گفت اهل حق نیز همانند تمامی اقلیت های دیگر در زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران حق زندگی و برخورداری از تمامی حقوقی که برای سایر ایرانیان به رسمیت شناخته شده را باید داشته باشد.

  •  آقای محمدرضا مرادی

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و مذاهب هنوز یک سند جامع و قابل اجرا برای پاسخ به مطالبات اقوام ارائه نکرده و تبعيض در عرصه های مختلف همچنان مشهود است. پراکندگی جغرافیایی اقوام و فقدان مدیریت واحد و هدفمند برای مرتفع نمودن مشکلات موجود در جامعه اهل حق و سایر اقلیت های دینی و مذهبی باعث سهل انگاری مدیران و نبود اراده کافی برای پاسخ گویی به مطالبات بحق این مردمان میهن دوست و اصیل شده و گاهی اوقات شاهد درجه بندی در امر استخدام و عدم بهره مندی و استفاده از فرصت های برابر هستیم. امیدوارم که دلسوزان نظام این کوته نظری های بی اساس را به ایجاد فرصت و استفاده از ظرفیت  همه اقوام برای پیشرفت و توسعه  همه جانبه کشور تبدیل کنند. به امید روزی که ایران برای همه ایرانیان باشد و شایستگان زمام امور کشور خودشان را به دست بگیرند. ان شاء الله.

  • آقای امید رضایی

جامعه محترم اهل حق همواره پا به پای دیگر مردم ایران در صحنه های مختلف حضور داشته و وطن دوستی خود را به اثبات رسانده اند مشکلی که در مراحل گزینش و حقوق شهروندی این بزرگواران وجود دارد بحث  اعتقادی این بزرگواران است که مورد پذیرش حاکمیت نیست و لاغیر، به همین دلیل هم در گزینش ها با بی مهری روبرو می شوند برای برون رفت از این مشکل هم باید نگاه حاکمیت با تلاشهای خود این جامعه تغییر کند.

  •  آقای کیومرث پرندینکیومرث پرندین

مبحث اقلیت های مذهبی و خصوصا جامعه محترم و پیشرو اهل حق از مقوله های مهم و مطرح در سطح کشور و بخصوص در استان کرمانشاه است که نیاز به باز تعریف مجدد در حوزه معادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه کنونی ما دارد. به گواه و شهادت یکایک مردم، جامعه اهل حق از حیث جامع شناسی بالاترین سطح تعاملات و سازگاری اجتماعی را با پیروان سایر مذاهب و ادیان دارد. از نظر تحصیلات و تخصص علمی نیز دارای مرتبت و جایگاه ویژه ای می باشند که نشان از نگاه متعالی این جامعه به مقوله علم و هنر دارد. بزرگان این مکتب و مذهب علی الخصوص آقای سیدنصرالدین حیدری به سبب اثبات صداقت و حسن نیت همیشگی علاوه بر مردمان خود در میان پیروان سایر مذاهب نیز جاذبه کاریزماتیک خود را دارا می باشند.
به نظر می رسد با توجه نقش حیاتی ونگاه پیشروانه پیروان مذهب اهل حق به جریان اصلاحات و حمایت قاطعانه از دولت تدبیر و امید می طلبد که نگاه ویژه ای به مقولاتی چون :
ـ حل دائمی وساختاری گزینش فرزندان این جامعه
ـ استفاده ازمتخصصین این جامعه در حوزه مدیریت کلان استانی و منطقه ای
ـ بکارگیری مشاوران امین از پیروان اهل حق درسطح سیاسی استان
ـ نگاه توسعه ای عادلانه به این مناطق که انصافا وجود هم دارد
و… انجام شود که انشاالله در سایه استمرار حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی وهمراهی همیشگی همه اقشار و مذاهب ایران اسلامی روزبروز شاهد شکوفایی بیشتر استعدادهای نهفته فرزندان این دیار باشیم.
به نظرم این گفتگوی ویژه که با حضور همه بزرگان علمی و فرهنگی استان و فصل مشترک خواسته همه آنها که مطالبات بحق جامعه نجیب اهل حق است انشاالله فتح باب گفتمان مناسب مطالبه گری همه مذاهب استان برای احقاق حق شایسته پیروان یارسان باشد.

  •  آقای سید سامان

طی سالیان گذشته و طی سالهای اخیر کتاب های فراوانی به زبان کردی و بعضا با ترجمه فارسی توسط بزرگان و سادات به نگارش در آمده و در کتابفروشی های استان و جم خانه ها در معرض فروش قرار گرفته ولی مشکل عمده یارسان از این منشأ میگیرد که اسمی از آنها در قانون اساسی برده نشده است. آقای یونسی، آقای نوبخت و… کارهایی انجام دادند ولی برای به سرانجام رسیدن نیاز به تصویب مجلس شورای اسلامی دارد متاسفانه مجلس چنین کاری را انجام نمی دهد و نمایندگان محترم نیز تلاشی در این باره انجام نمی دهند. نمایندگانی که با رای های این مردمان به مجلس راه پیدا میکنند تلاش مثمر ثمری برای اعتلای جایگاه یارسان در قانون اساسی انجام نداده اند.

  • آقای آرش منصوریآرش منصوری

به نظرم در حاکمیت های ایدیولوژیک، حکومت ناگزیر به ترویج و توجه بیشتر به ایدیولوژی غالب و مورد پسند خودش خواهد بود. از آنجا که در مناسبات و ساختار سیاسی ما میزان دوری و یا قرابت با تفکر رسمی عامل مهمی برای برخورداری از مواهب سیاسی و اقتصادی کشور است افرادی که از این تفکر فاصله دارند ناگزیر از بخشی از حقوق خود محروم می شوند و در این جاست که تبعیض نمایان میشود.
بنظرم باید به اصول ساده و مهمی رجعت کنیم، بپذیریم که تمام افرادی که در تبعه ایران هستند دارای حقوق برابرند صرفنظر از نوع اعتقاد یا زبان یا … تا زمانیکه  مجموعه اقدامات لازم در عرصه قانون گذاری اعمال نگردد و حقوق برابر تمام شهروندان در عرصه عمل به رسمیت شناخته نشود مشکلات باقی خواهد ماند حتی اگر در مقاطعی مسکن های مقطعی هم تجویز گردد. فکر کنم حاکمیت یک بار برای همیشه بایستی تکلیف خود را با اقلیت ها به معنای عام و کلی آن روشن کند. جامعه ایران یک اجتماع به شدت متکثر هست که اقلیت های دینی، زبانی و فرهنگی متعددی را شامل می شود. تمام اقلیت ها در عرصه تکلیف با هم برابرند ولی زمانیکه نوبت به برخورداری از مواهب ملی کشور که متعلق به تمام ایرانیان است می رسد متاسفانه معیارهای چند گانه و تقسیم بندی های متعددی نمود پیدا می کند که با اصول اولیه اسلامی و اخلاقی فاصله بسیاری دارد.
به عنوان مثال در باب خدمت سربازی همه ایرانیان موظف به انجام آن هستند و در این تکلیف ملی تبعیضی وجود ندارد.
کاش در مورد اعمال حقوق شهروندی هم این مدل فراگیر اعمال میشد و تمام ایرانیان در شرایط یکسان تنها بر اساس شایسته سالاری و لیاقت امکان استفاده از امکانات کشور را که ملک مشاعی تمام ساکنان این سرزمین کهن هست را می داشتند و همین که کسانی جزو شهروندان ایران هستند حقوق و تکالیف برابری با بقیه ایرانیان دارند. نوع عقیده مرام یا دین مبنای مناسبی برای برخورداری از حقوق اولیه انسان ها نیست.

ارسال دیدگاه

خبرنگار ریژاونیوز باشید
قطع شمار ریژاو
نشریه آنلاین زنان ریژاو
جذب تبلیغات
تیتر نیوز
کمک به  برنامه جهانی غذا