امروز : چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۸:۳۵ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

زانو زدن مخاطب ایرانی، در برابر هیجان یک عالمه پول / رامبد جوان و تبلیغ یک میلیاردی اسنوا

گروه جامعه جهان نیوز، سید مهدی سیدی:اینکه «اسنوا»، یک نشان تجاری موفق و مرغوب ایرانی است، قبول؛ اینکه رامبد جوان یک مجری موفق و کاربلد است، درست؛ اینکه خندوانه با قوت تمام گوی سبقت را از برنامه های مشابه ربوده است، درست؛ اینکه صدا و سیما در مخمصه مالی «دولت ساخت»، آنتن خود را به تبلیغات پول ساز، فروخته است، درست؛ اینکه معنای اسپانسری در رسانه آن است که یک برنامه تلویزیونی، در برابر دریافت مقدار معینی پول، کالا یا شرکتی را تبلیغ نامحسوس و یا محسوس کند، درست؛ اما سؤال اینجاست که شرکت «اسنوا» و خندوانه شبکه نسیم، به چه حق و اجازه ای باید، یک میلیارد تومان جایزه برای یک نفر – تأکید می شود فقط یک نفر – مقرر کند؟ و چرا باید رامبد جوان، با سناریوهای حرفه ای، مخاطب را به دریافت این حجم از پول عطشناک کند؟ او به هنگام این تبلیغ، بارها از مخاطب می خواهد نفس عمیق بکشد تا این عدد شگفت آور را اعلام کند؛ بعید نیست این روش تمرکز، مخاطب آخر شب تلویزیون را در برابر هیجان یک عالمه پول، سرمست و خاضع کند!

هیچ مخالفتی وجود ندارد برای اینکه یک شرکت با اعلام جوایز مختلف، مردم را به خرید محصولاتش ترغیب کند؛ اما این شیوه تعیین جایزه، یعنی یک میلیارد تومان، خطرناک و تاحدودی مسخ کننده است؛ چرا که در شیب تندی، جامعه مصرف زده و گرفتار را به خیال پردازی و آرزوهای واهی سوق می دهد. با استمرار این تبلیغ، ده میلیون نفر تحریک می شوند اسنوا بخرند، آن هم نه به خاطر کالای ایرانی یا مصرف واقعی، بلکه برای آزمودن شانس خود و رسیدن به یک قله بلند از پول نقد؛ اما در خاتمه، فقط یک نفر برنده شده و ۹ میلیون و ۹۹۹ هزار نفر، در حسرت رسیدن به این آرزو، ناکام و ناکوت می شوند.

چه کسی است که با شنیدن این عدد و رقم تحریک نشود؟ اصلا آیا نمی شد شرکت ها به جای یک میلیارد تومان به یک نفر، یک میلیون تومان به هزار نفر بدهند؟ یا نه اصلا به جای این جایزه قلمبه، به همان اندازه قیمت محصولاتشان را کاهش داده تا توان رقابتشان با مشابه خارجی بالا رفته و همزمان سود و تخفیف مشترکی به جیب همه مصرف کنندگان، واریز شود؟

اینکه شرکت های تجاری، پول هایشان را می خواهند طبق چه ضابطه ای خرج کنند به ما ربطی ندارد، اما اینکه رسانه اسلامی، کی و چطور می خواهد به این تناقض های معرفتی پاسخ داده و برای آن راهکارهایی بجوید، محل سؤال است!

ضمنا بعید نیست همین یادداشت کوتاه برای این سوژه فرهنگی اجتماعی نیز، در حکم یک تبلیغ نامرئی برای خندوانه و رامبد جوان و اسنوا تلقی شود؛ والله اعلم.

گروه جامعه جهان نیوز، سید مهدی سیدی:اینکه «اسنوا»، یک نشان تجاری موفق و مرغوب ایرانی است، قبول؛ اینکه رامبد جوان یک مجری موفق و کاربلد است، درست؛ اینکه خندوانه با قوت تمام گوی سبقت را از برنامه های مشابه ربوده است، درست؛ اینکه صدا و سیما در مخمصه مالی «دولت ساخت»، آنتن خود را به تبلیغات پول ساز، فروخته است، درست؛ اینکه معنای اسپانسری در رسانه آن است که یک برنامه تلویزیونی، در برابر دریافت مقدار معینی پول، کالا یا شرکتی را تبلیغ نامحسوس و یا محسوس کند، درست؛ اما سؤال اینجاست که شرکت «اسنوا» و خندوانه شبکه نسیم، به چه حق و اجازه ای باید، یک میلیارد تومان جایزه برای یک نفر – تأکید می شود فقط یک نفر – مقرر کند؟ و چرا باید رامبد جوان، با سناریوهای حرفه ای، مخاطب را به دریافت این حجم از پول عطشناک کند؟ او به هنگام این تبلیغ، بارها از مخاطب می خواهد نفس عمیق بکشد تا این عدد شگفت آور را اعلام کند؛ بعید نیست این روش تمرکز، مخاطب آخر شب تلویزیون را در برابر هیجان یک عالمه پول، سرمست و خاضع کند! هیچ مخالفتی وجود ندارد برای اینکه یک شرکت با اعلام جوایز مختلف، مردم را به خرید محصولاتش ترغیب کند؛ اما این شیوه تعیین جایزه، یعنی یک میلیارد تومان، خطرناک و تاحدودی مسخ کننده است؛ چرا که در شیب تندی، جامعه مصرف زده و گرفتار را به خیال پردازی و آرزوهای واهی سوق می دهد. با استمرار این تبلیغ، ده میلیون نفر تحریک می شوند اسنوا بخرند، آن هم نه به خاطر کالای ایرانی یا مصرف واقعی، بلکه برای آزمودن شانس خود و رسیدن به یک قله بلند از پول نقد؛ اما در خاتمه، فقط یک نفر برنده شده و 9 میلیون و 999 هزار نفر، در حسرت رسیدن به این آرزو، ناکام و ناکوت می شوند. چه کسی است که با شنیدن این عدد و رقم تحریک نشود؟ اصلا آیا نمی شد شرکت ها به جای یک میلیارد تومان به یک نفر، یک میلیون تومان به هزار نفر بدهند؟ یا نه اصلا به جای این جایزه قلمبه، به همان اندازه قیمت محصولاتشان را کاهش داده تا توان رقابتشان با مشابه خارجی بالا رفته و همزمان سود و تخفیف مشترکی به جیب همه مصرف کنندگان، واریز شود؟ اینکه شرکت های تجاری، پول هایشان را می خواهند طبق چه ضابطه ای خرج کنند به ما ربطی ندارد، اما اینکه رسانه اسلامی، کی و چطور می خواهد به این تناقض های معرفتی پاسخ داده و برای آن راهکارهایی بجوید، محل سؤال است! ضمنا بعید نیست همین یادداشت کوتاه برای این سوژه فرهنگی اجتماعی نیز، در حکم یک تبلیغ نامرئی برای خندوانه و رامبد جوان و اسنوا تلقی شود؛ والله اعلم.
ارسال دیدگاه

خبرنگار ریژاونیوز باشید
قطع شمار ریژاو
نشریه آنلاین زنان ریژاو
جذب تبلیغات
تیتر نیوز
کمک به  برنامه جهانی غذا