امروز : پنج شنبه ۸ تیر ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۱۹:۰۷ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

لزوم درک گفتمان رهبرانقلاب

به گزارش جهان نیوز، شماره هشتاد و هشت نشریه «خط حزب‌الله» با محوریت بررسی دیدارهای رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان و با عنوان «سه دیدار مهم» منتشر شد.
متن یادداشت اصلی شماره جدید نشریه خط حزب الله به شرح زیر است:
سه دیدار مهم
انقلاب اسلامی ایران توانسته مفاهیم دینی را در عرصه اجتماعی متبلور و اجرایی کند. رمضان دیگر فقط ماهی نیست که در آن فقط افراد با خودسازی و جمع‌کردن ذخایر معنوی فردی ره‌توشه ببرند. بلکه انقلاب توانسته است که از برکت ماه رمضان برای آحاد جامعه هم ذخایر اجتماعی کسب کند. روزقدس و حضور مردمی در آن روز یکی از آن‌هاست. یکی دیگر از آن‌ها دیدارهای رمضانی رهبر انقلاب است که هر ساله به‌صورت یک سنت برگزار می‌شود.
ماه رمضان یکی از پر دیدارترین و پرکارترین ماه‌های کاری رهبر انقلاب است. سنت افطاری‌ها و دیدارهای مهم و پشت سر هم آن، بیانات رمضانی را تبدیل به بیانات راهبردی و گفتمان‌ساز در کنار دو بیانات دیگر اول فروردین و حرم امام خمینی در چهارده خرداد هر سال کرده است. به همین دلیل است که عموما در ماه رمضان نقشه اصلی مسیر گفتمان‌سازی میانی و سالانه رهبری برای مدیریت انقلاب به‌دست می‌آید. اهمیت این بحث از آنجا ناشی می‌شود که خود رهبر انقلاب تصریح می‌کنند «مدیریّت انقلاب، غیر از مدیریّت اجرایی کشور است. برای رهبری، وارد شدن در میدان اوّلاً به صورت طرح مسأله و بسیج افکار عمومی است؛ ثانیاً به صورت خواستن از دستگاه های اجرایی است. » ۲۲/۰۲/۸۲
چگونه خواست رهبری محقق می‌شود؟
برای تحقق این خواست رهبری و بسیج افکار عمومی لازمست جریان مومن انقلابی فعال شود تا آن حرف‌ها تبدیل به باور عمومی در جامعه شود و «به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند. » ۱۲/۱۲/۹۲
اما چگونه می‌توان در این عرصه گفتمان‌سازی نقش سازنده داشت؟ اول اینکه «با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم – تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون – حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.» ۱۲/۱۲/۹۲    دوم «اگر ایستادگی کردید، گفتمان‌سازی کردید، ذهنها را آماده کردید. » ۱۲/۴/۹۵ و «آرمانی را دنبال میکنید، میگویید، تکرار میکنید و بجد پای آن می‌ایستید، این یک گفتمان در جامعه ایجاد میکند.» ۲۰/۴/۹۴
اگر حرف‌ها تبدیل به گفتمان شد
و آنوقت نتیجه و تاثیر این گفتمان چیست؟ اولا «برای این است که اندیشه‌ی دینی، معرفت دینی در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ی دینی که رشد پیدا کرد، وقتی همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود می‌آورد و همان چیزی میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح، در مواردی بیدارباش، در مواردی هشدار.» ۲۲/۹/۸۸
دوم اینکه «وقتی افکار عمومی شکل گرفت، یک گفتمانی در جامعه نسبت به یک مسئله‌ای به وجود آمد، این به‌طور طبیعی مجریان و قانون‌گذاران و دست‌اندرکاران را به دنبال خود خواهد
 کشاند.» ۶/۳/۹۵ و «موجب تصمیم‌سازی میشود؛ زیدِ تصمیم‌گیر در فلان مرکز تصمیم‌گیریِ مدیریّت کشوری، وقتی که یک چیزی به‌عنوان یک گفتمان درآمد، مجبور میشود دنبال بکند.» ۲۰/۴/۹۴
 به همین دلیل است که حتی ضد انقلاب می‌کوشد با قدرت رسانه‌ای خودش گفتمان مطلوب خود را بر جامعه انقلابی ما حاکم کند. از این روست که نقش نیروی مومن انقلابی در عرصه روشنگری و گفتمان‌سازی جلوه پیدا می‌کند و مهم می‌شود.
چگونه گفتمان رهبری را شناسایی کنیم؟
برای ترویج و تبیین منظومه گفتمانی رهبری در جامعه ابتدا باید اجزای سازنده آن گفتمان را شناخت. اجزای سازنده گفتمان رهبری در مفاهیم، جملات راهبردی و مهمشان قرار دارد. اگر این مفاهیم و جملات کنار همدیگر قرار بگیرند می‌توانند منظومه و شاکله اصلی گفتمانی رهبر انقلاب را در مسیر پیش‌روی کشور نمایش دهند. به همین دلیل باید با این دید دوباره دیدارهای رمضانی سال۹۶ را بازخوانی کرد و مفاهیم، جملات آن را کنار هم قرار داد. در این میان و از همه آن‌ دیدارها بازخوانی سه دیدار راهبردی ۱۴ خرداد در حرم مطهر، دیدار دانشجویان و دیدار کارگزاران نظام است.
دیدارهایی که هرکدام مخاطب مشخصی دارند. خطاب دیدار حرم آحاد مردم هستند. دیدار دانشجویان مخاطب فعال گفتمان‌ساز در عرصه اجتماع است و دیدار سوم مجموعه‌ای از مطالبات و خواسته‌های رهبر انقلاب از مسئولین و کارگزاران نظام است. به‌صورت کلی، مجموع این سه دیدار اشاره به این دارد که راه درست، اصولی، و جذاب، راه امام است و جوان مؤمن و انقلابی نیز نباید از سختی ها و مشقت های این راه، هراس یا ناامیدی به خود راه دهد. همگان و مخصوصا مسئولین نظام نیز بدانند که جمهوری اسلامی بر این راه هست و خواهد ماند.

منبع:مهر

به گزارش جهان نیوز، شماره هشتاد و هشت نشریه «خط حزب‌الله» با محوریت بررسی دیدارهای رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان و با عنوان «سه دیدار مهم» منتشر شد. متن یادداشت اصلی شماره جدید نشریه خط حزب الله به شرح زیر است: سه دیدار مهم انقلاب اسلامی ایران توانسته مفاهیم دینی را در عرصه اجتماعی متبلور و اجرایی کند. رمضان دیگر فقط ماهی نیست که در آن فقط افراد با خودسازی و جمع‌کردن ذخایر معنوی فردی ره‌توشه ببرند. بلکه انقلاب توانسته است که از برکت ماه رمضان برای آحاد جامعه هم ذخایر اجتماعی کسب کند. روزقدس و حضور مردمی در آن روز یکی از آن‌هاست. یکی دیگر از آن‌ها دیدارهای رمضانی رهبر انقلاب است که هر ساله به‌صورت یک سنت برگزار می‌شود. ماه رمضان یکی از پر دیدارترین و پرکارترین ماه‌های کاری رهبر انقلاب است. سنت افطاری‌ها و دیدارهای مهم و پشت سر هم آن، بیانات رمضانی را تبدیل به بیانات راهبردی و گفتمان‌ساز در کنار دو بیانات دیگر اول فروردین و حرم امام خمینی در چهارده خرداد هر سال کرده است. به همین دلیل است که عموما در ماه رمضان نقشه اصلی مسیر گفتمان‌سازی میانی و سالانه رهبری برای مدیریت انقلاب به‌دست می‌آید. اهمیت این بحث از آنجا ناشی می‌شود که خود رهبر انقلاب تصریح می‌کنند «مدیریّت انقلاب، غیر از مدیریّت اجرایی کشور است. برای رهبری، وارد شدن در میدان اوّلاً به صورت طرح مسأله و بسیج افکار عمومی است؛ ثانیاً به صورت خواستن از دستگاه های اجرایی است. » ۲۲/۰۲/۸۲ چگونه خواست رهبری محقق می‌شود؟ برای تحقق این خواست رهبری و بسیج افکار عمومی لازمست جریان مومن انقلابی فعال شود تا آن حرف‌ها تبدیل به باور عمومی در جامعه شود و «به صورت یک سخنِ مورد قبول عموم تلقی بشود، مردم به آن توجه داشته باشند. » ۱۲/۱۲/۹۲ اما چگونه می‌توان در این عرصه گفتمان‌سازی نقش سازنده داشت؟ اول اینکه «با گفتن حاصل میشود؛ با تبیینِ لازم - تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده‌روی‌های گوناگون - حاصل میشود؛ با زبان صحیح، با زبان علمی و منطقی و با زبان خوش، بایستی این مطالب را منتقل کرد.» ۱۲/۱۲/۹۲    دوم «اگر ایستادگی کردید، گفتمان‌سازی کردید، ذهنها را آماده کردید. » ۱۲/۴/۹۵ و «آرمانی را دنبال میکنید، میگویید، تکرار میکنید و بجد پای آن می‌ایستید، این یک گفتمان در جامعه ایجاد میکند.» ۲۰/۴/۹۴ اگر حرف‌ها تبدیل به گفتمان شد و آنوقت نتیجه و تاثیر این گفتمان چیست؟ اولا «برای این است که اندیشه‌ی دینی، معرفت دینی در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه‌ی دینی که رشد پیدا کرد، وقتی همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود می‌آورد و همان چیزی میشود که پیغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحیح، معرفت صحیح، در مواردی بیدارباش، در مواردی هشدار.» ۲۲/۹/۸۸ دوم اینکه «وقتی افکار عمومی شکل گرفت، یک گفتمانی در جامعه نسبت به یک مسئله‌ای به وجود آمد، این به‌طور طبیعی مجریان و قانون‌گذاران و دست‌اندرکاران را به دنبال خود خواهد  کشاند.» ۶/۳/۹۵ و «موجب تصمیم‌سازی میشود؛ زیدِ تصمیم‌گیر در فلان مرکز تصمیم‌گیریِ مدیریّت کشوری، وقتی که یک چیزی به‌عنوان یک گفتمان درآمد، مجبور میشود دنبال بکند.» ۲۰/۴/۹۴  به همین دلیل است که حتی ضد انقلاب می‌کوشد با قدرت رسانه‌ای خودش گفتمان مطلوب خود را بر جامعه انقلابی ما حاکم کند. از این روست که نقش نیروی مومن انقلابی در عرصه روشنگری و گفتمان‌سازی جلوه پیدا می‌کند و مهم می‌شود. چگونه گفتمان رهبری را شناسایی کنیم؟ برای ترویج و تبیین منظومه گفتمانی رهبری در جامعه ابتدا باید اجزای سازنده آن گفتمان را شناخت. اجزای سازنده گفتمان رهبری در مفاهیم، جملات راهبردی و مهمشان قرار دارد. اگر این مفاهیم و جملات کنار همدیگر قرار بگیرند می‌توانند منظومه و شاکله اصلی گفتمانی رهبر انقلاب را در مسیر پیش‌روی کشور نمایش دهند. به همین دلیل باید با این دید دوباره دیدارهای رمضانی سال۹۶ را بازخوانی کرد و مفاهیم، جملات آن را کنار هم قرار داد. در این میان و از همه آن‌ دیدارها بازخوانی سه دیدار راهبردی ۱۴ خرداد در حرم مطهر، دیدار دانشجویان و دیدار کارگزاران نظام است. دیدارهایی که هرکدام مخاطب مشخصی دارند. خطاب دیدار حرم آحاد مردم هستند. دیدار دانشجویان مخاطب فعال گفتمان‌ساز در عرصه اجتماع است و دیدار سوم مجموعه‌ای از مطالبات و خواسته‌های رهبر انقلاب از مسئولین و کارگزاران نظام است. به‌صورت کلی، مجموع این سه دیدار اشاره به این دارد که راه درست، اصولی، و جذاب، راه امام است و جوان مؤمن و انقلابی نیز نباید از سختی ها و مشقت های این راه، هراس یا ناامیدی به خود راه دهد. همگان و مخصوصا مسئولین نظام نیز بدانند که جمهوری اسلامی بر این راه هست و خواهد ماند. منبع:مهر
ارسال دیدگاه

خبرنگار ریژاونیوز باشید
قطع شمار ریژاو
نشریه آنلاین زنان ریژاو
جذب تبلیغات
تیتر نیوز
کمک به  برنامه جهانی غذا