امروز : شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۱۷:۴۶ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

مصاحبه

مصاحبه مهندس علی بحیرائی جوانی خوش ذوق و اهل ورزش که سالها در راستای ورزش پهلوانی وزورخانه ای قدم برداشته و هنرنمایی کرده است در نشستی با شهریار خان محمدی تهیه خبر:شهریارخانمحمدی درمیان رشته های ورزشی ایران وورزشکاران به سراغ ورزشکاری رفتیم که سال ها خود و اعضای خانواده اش سختی هاکشیدند وخون دل ها […]

مصاحبه

مهندس علی بحیرائی جوانی خوش ذوق و اهل ورزش که سالها در راستای ورزش پهلوانی وزورخانه ای قدم برداشته و هنرنمایی کرده است در نشستی با شهریار خان محمدی

تهیه خبر:شهریارخانمحمدی

درمیان رشته های ورزشی ایران وورزشکاران به سراغ ورزشکاری رفتیم که سال ها خود و اعضای خانواده اش سختی هاکشیدند وخون دل ها خوردند که ورزش باستانی ایران در استان بوشهر در اوج درخشندگی خودش برای همیشه به یادگار بماند . مهندس علی بحیرائی یکی از ورزشکاران با سابقه ورزش ملی و آئینی و از هنرمندان کشور ایران اسلامی است .

باتوجه به شنیده ها ورزش پهلوانی وزورخانه ای ما که در ده های 60و 70بسیار پررنگ بوددر میان جامعه دارد کم رنگ می شود .آیااین نظریه و موضوع که دیگران بیان می کنند می پذیرید ؟

بله  ، با توجه به اینکه با پرداختن به ورزش های غربی و عدم اهمیت به تنها ورزش ملی که در یونسکو به نام ایران ثبت شده و علاوه بر بعد ورزشی ، بعد معنوی ، اجتماعی ، فرهنگی ، تاریخی هم دارد و عدم آشنایی قسمت های زیادی از کشور با ریشه های فرهنگی وتاریخی این ورزش و نبودن  زیرساخت های ترویج و گسترش بنیادین دراستان ها و قرار گرفتن زورخانه ها در بخش هایی از شهر که در دسترس عموم مردم نیست باعث کم رنگ شدن این ورزش شده است .

ورزش باستانی چگونه پشتیبانی مالی می شود ؟

بطورکلی زورخانه های کشور مردمی یا خصوصی هستند ویا دولتی و تحت نظر یک سازمان خاص دولتی می باشند . هیئت های استانی از دو طریق با حجم بسیار بالای کار پشتیبانی ضعیف مالی می شوند یکی اداره کل ورزش و جوانان استان ها و دیگری فدراسیون پهلوانی وزورخانه ای ایران است . بودجه ای که از این دو به هیئت ها تزریق می شود آنقدر ناچیز است که حتی هزینه کاغذ نامه های اداری هم نمی شود .هیئت های استانی با همکاری با شرکت های خصوصی اسپارنسر پیدا می کنند ویا با رایزنی مشاوران هیئت رئیسه از خیران کمک می گیرند . در استان بوشهر باشگاه نیروگاه اتمی بوشهر حامی بزرگ ورزش پهلوانی وزورخانه ای بوده است و از خیران بزرگی یاری می گیریم .

چه آسیب هایی باعث می شودکه این ورزش باقدمت به خوبی رشد نکند و درراستای ترویج فرهنگ هنرنمایی نداشته باشد ؟

متاسفانه عدم عمل به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور توسط مسئولین استانی ، عدم آگاهی و شناخت درست و اصولی این ورزش ملی ، فرهنگی و تاریخی و مذهبی ، عدم استفاده از مربیان و کارشناسان مجرب در بازگویی آداب این ورزش ملی  در بازگویی و روایت حکایت های فرهنگی این ورزش و گاهی نبود زیر ساخت در استان ها مثلا درشهر بوشهر یک زورخانه جهت بهره برداری عمومی مردم شهربوشهر به همت مسئولین استانی ساخته نشده است چگونه مردم می خواهند با گرایش به فرهنگ پهلوانی و فرهنگ اصیل ایرانی باعث رشد فضیلت های اخلاقی در اجتماع شوند.

داوطلبان وعلاقمندان درچه سنی باید باشند که وارد این ورزش بشوند ؟

محدودیت سنی ندارد و از 4سالگی می توانند به زورخانه ها رفته و ثبت نام نمایند چرا که باتوجه به راه اندازی آکادمی های  تخصصی  این ورزش ملی در مراکز استان ها رده های سنی خردسالان  ، نونهالان  و نوجوانان در آکادمی ها بطور حرفه ای به این ورزش می پردازند .

این ورزش در راستای انسان سازی و رشد معنوی ورزشکاران چگونه عمل می کند ؟

با توجه به فرهنگی و تاریخی بودن این ورزش ملی ما و آمیخته شدن با روحیات معنوی و اسلامی و قرار دادن اول مظلوم عالم اسد الله الغالب حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) به عنوان سرلوحه وپیشوای باستانی کاران به رشد و بالندگی انسان خیلی کمک کرده است . نواختن ضرب زورخانه و سردادن ذکر ائمه و صلوات و گوش دادن به مدح و ثنای الگوی پهلوانان و عیاران حال همه را دگرگون کرده و به افتادگی دعوت میکند .زورخانه های ایران کانون رشد معنویت جامعه و رشد انسانیت و معرفت است . اینکه نفر مبتدی ازاول آموزشش از لحاظ معنوی هم پای ورزشش رشد کند در کمتر ورزشی شاهد هستیم .

آهنگ ضرب ورزش یا همان ریتم قدمتش به چه زمانی باز می گردد؟

ورزش پهلوانی و زورخانه ای یکی از قدیمی ترین و در عین حال کامل تربن ورزشهای جهان استکه با فرهنگ قومی ، ملی، اساطیری و دینی ایرانیان عجین شده است و شامل حرکاتی متنوعیاست که هر یک با ابزاری شبیه به یکی از ادوات جنگی عهد باستان اجرا می شوند.

از دیر باز اجرای حرکات ورزش پهلوانی وزورخانه ای با نواختن ضرب و زنگ و قرائت اشعار حماسی ، دینی و عرفانی که توسط مرشد اجرا می شود و اثبات شده است که آهنگ ضرب مرشد ، ریتم، سرعت، شدت و توالی حرکات را تعیین نموده و موجب هماهنگی حرکتی بین ورزشکاران خواهد شد.در گود زورخانه تنها ریتم است كه عواطف گوناگون و انسانی ورزشكاران را بازگو می‌كند . پا زدن و انواع حركات زورخانه نظیر شنای پیچ ، گورگه گرفتن ، سنگ و چرخ و میل بازی و كباده كشیدن همه حكایت از سابقهدیرین این ورزش با موسیقی و ضربهای متنوع آن دارد.

برای هر یك ازبخش هایورزش زورخانه‌ای ، قطعات موسیقی ( سازی و آوازی ) وجود دارد كه مرشد آن را اجراء می‌كند . ریتم این قطعات را ( تندی و كندی ریتم و ملودی ، تأكیدها ، به تدریج تند و یا كند شدن‌ها، و غیره ) مرشد بر اساس حس و حال موجود در فضای زورخانه و در بین ورزشكاران،تغییر می‌دهد . همچنین بر اساس تحقیق های به عمل آمده ثابت شده که موسیقی زورخانه ای تاثیر بسیار بالایی در عملکرد و حرکات ورزشکاران زورخانه دارد.ملودیهای موسیقی زورخانه در گذشته با سازهای مختلفی مانند ضرب ، نی و سه تار انجام‌شده ولی امروزه موسیقی زورخانه تنها شامل آواز به همراهی ضرب زورخانه است و غالباً هر دو رامرشد اجراء می‌كند .

خیلی ها با هنرهای داخل گودیا همان برنامه ورزشی آشنایی ندارند لطفابرایمان اعلام کنید که چرخ به چه معناست ؟

چرخیدن نمادی از چرخ و پایکوبی سماع درویشان است که در حالت وجد به گرد خود می‌چرخیده‌اند.
حرکت و «گردش» در نزد صوفیه و بالاخص درنزدمولانا اهمیتی بسیارداشتزمین وجمیع ستارگان وکهکشانها به طور دایم در حرکت و دورانند. هر یک از آدمیان از خاک برون آمده و در خاک درون خواهد شد و این گردش و چرخ تا ابد ادامه دارد.
چرخیدن در حال سماع و به آهنگ نای و رباب، مرغ جان را از قفس کالبد رها می‌کند و برای سیر و صعود به آسمان و به جهان حقیقت آماده می‌سازد. در مکتب مولانا سیر و سفر و حرکت و جنبش مایه‌ی کمال و نشانه حیات است و توقف نشانه زوال. آدم بی‌حرکت و بی‌عشق همچون جماد است. شمس تبریزی درباره وجد و چرخ (به نقل از مقالات دفتر دوم شمس) می‌فرماید: «رقص مردان خدا لطیف باشد و سبک. گویی برگ است که بر روی آب می‌رود. اندرون او صدهزار کوه و برون چون کاه.
افلاکی در مناقب العارفین در شرح حال مولانا جلال‌الدین رومی می‌نویسد:
«در آن غلیان شور و سماع از حوالی مسگران می‌گذشت. مگر آواز ضرب تق‌تق ایشان شنید. از خوشی آن ضرب، شوری عجیب در مولانا ظاهر شد و به چرخ درآمد.»
مراسم سماع و چرخیدن در بین صوفیان قونیه هنوز هم مرسوم است و هر سال به مناسبت تولد مولانا در مزار او مراسم باشکوهی در این ارتباط برگزار می‌شود. طرز چرخیدن آنها چرخشی ساده و یکنواخت است که تا حدی به «چرخ جنگلی» شباهت دارد.
سعدی در حالت وجد صوفیان می‌گوید:

چو شوریدگان می‌پرستی کنند *** به آواز دولاب مستی کنند
به چرخ اندر آیند دولاب‌وار *** چو دولاب بر خود بگریند زار

چرخ زدن شش گونه است:

1ـ چرخ جنگلي 2ـ چرخ تيز 3ـ چرخ سبك و چمني 4ـ چرخ تَك پِر 5ـ چرخ تَك پِر 6- چرخ های پاها

چرخ جنگلي: ورزشكار در ميان گود مي آيد و دست‌ها را در امتداد شانه نگاه مي دارد و به نرمي خود را تكان مي دهد و آرام و همآهنگ با صداي ضرب مرشد، دور گود مي چرخد.

چرخ تيز: ورزشكار درميان گود يا دور گود بسيار تند به دور خود مي چرخد . گاهي سرعت چرخ آنقدر زياد مي شود كه هيكل چرخنده را نمي توان تشخيص داد.

چرخ سبك چمني : ورزشكار در چرخ سبك و چمني نه تند و نه آرام بلكه سنگين و زيبا به درو خود مي چرخد و با چرخ دور گود را هم مي پيمايد.

چرخ تَك پِر: ورزشكار پس از يك بار بدور خود چرخيدن ، يك بار هم به هوا مي جهد و در هوا چرخي به دور خود مي زند . گاهي هم چرخنده دو دست راست را روي هم بر سينه مي گذارد و چرخ مي زند . معمولاً ورزشكار «تك پرها» را در هوا در گوشه هاي گود انجام مي دهد.

سه تَك پِر: ورزشكار سه بار به دور خود مي چرخد آنگاه يك تك پر در هوا مي زند . مرشد براي هر يك از چرخ‌ها آهنگي ويژه بر ضرب مي گيرد.  

چرخ های پاها : ورزشکاردر هنگام اجرای پا درقسمت های مختلف پا چرخ اختصاصی آن چرخ را میزند .

ودیگرهنرها :

كبـّاده كشيدن: كباده را همه ورزشكاران نمي كشند و كسانيكه بخواهند بكشند پس از چرخ زدن دوتا دو‌تا يا تك تك از مرشد يا پيش كسوت «رُخصت» مي گيرند و هر كدام كباده‌اي برمي‌دارند و با دو دست در بالاي سر نگه مي دارند . كباده كشيدن به اين گونه است كه ورزشكار كمان كباده را با دست راست و زنجير آن را با دست چپ مي گيرد (و برخي هم از ورزشكاران برعكس) و بالاي سر در اين حالت دو بازوي او كمي تا شده است نگه مي دارد. و با ضرب و آواز مرشد ، يك بار دست راست را در امتداد شانه نگاه مي دارد و دست چپ را بر روي سر خم مي كند و مي خواباند و بار ديگر دست چپ را در امتداد شانه نگاه مي دارد ، و دست چپ را بر روي سر خم مي كند و مي خواباند و بدين گونه ورزشكار كباده كشيدن را ادامه مي دهد. او بايد به روي پنجه هاي دو پا به ايستد و با آهسته و نرم حركت دادن كباده پا به پا بشود و پيش و پس برود .

كُشتي

در گذشته پس از پايان يافتن ورزش ، كشتي‌گيران و پهلوانان ميان گود مي رفتند و دو به دو با هم كشتي مي گرفتند دو كشتي گيرنخست (فرو مي كوبيدند) آنگاه مرشد لنگي به ميان هر دو كشتي گير پرتاب مي كردتادست نگه دارند كه شعر(گُل كُشتي) خوانده شود. كشتي‌گيران در كنار هم به پهلو، رو به قبله خم مي شدند و يك دست را بر گردن يكديگر و دست ديگر را روي زانو مي گذاشتند و مرشد شعر (گل كشتي) را مي خواند يا يكي از ورزشكاران كه آواز خوشي داشت در لبة ديوار گود مي نشست و از حاضران (رُخصت) مي طلبيد و گل كشتي را مي خواند:

در معركه ها درنگ مي بايد كرد خون برجگر نهنگ مي بايد كرد

پوشند يلان زره به پيكار اينجاستجايي كه برهنه جنگ مي بايدكرد

دو كشتي گير پس از اينكه مرشد يا خواننده مي گويد:

خدا را سجود ، پيران را عزّت، جوانان را قدرت ، رَبُ المَشِرقين وَ رَبُ المَغـِربين فَبايّ آلاء رَبكُما تُكـّذبان ، كف گود را دست مي بوسيدند و كشتي را آغاز مي كردند.

سنگ گرفتن :

سنگ، صفحه چوبی پهن و زینی است به شکل سپرهای جنگی مربع مستطیل، با وزنهای مختلف که در انتهای شمالی به قوسی ختم می شود و در وسط دارای دستگیره ای می باشد. سنگ را سابقا نعل، سنگ نعل، سنگ زور می گفتند.

گیرنده سنگ ابتدا در جای سنگ که معمولا در خارج از گود قرار گرفته است به پشت می خوابد و دو سنگ را یکی دست راست و دیگری را به دست چپ می گیرد. سنگ گرفتن فعالیتی قدرتی است و به دو طریق انجام می شود:

الف) سنگ گیری جفتی: در این شیوه ورزشکار به پشت روز زمین دراز می کشد سپس با دو دست سنگ ها را از روی زمین بلند می کند و نیروی عضلات کتف، سر شانه، سینه و بازو و سنگ ها را همزمان و باهم روی سینه پایین و بالا می برد

 

ب)سنگ گرفتن غلتان با پیچ: در این روش ورزشکار به پشت روی زمین دراز می کشد و یک سنگ را به طور عمود به زمین در دست می گیرد و سنگ دیگررابهصورتافقیرویسینهقرارمیدهدوبهکمکتمامبدن،سنگراگاهیبهپهلویراستوگاهیبهپهمویچپمتمایلمیگیرد.

اهداف سنگ گرفتن:

الف) افزایش قدرت در گروه عضلات بالا تنه:

عضلات سینه ای بزرگ، سینه ای کوچک، بین دنده ی داخلی و خارجی، مایل شکمی، شکمی ذوزنقه ای، متوازی الاضلاع، گرد کوچک، گرد بزرگ و تحت کتفی.

ب) تقویت عضلات کمر بند شانه ای و اندام فوقانی:

دلتوئید، فوق خاری، تحت خاری، سه سر بازویی، دو سر بازویی، بازوی قدامی، غرابی بازویی، بازکننده های ساعد و عضلات کوچک و متعدد در گیردر کف و مچ دست.

ج) تقویت رفتارها و خصوصیات اخلاقی مطلوب از طریق خواندن اشعار حماسی و عرفانی.

-اوزان سنگ:

بر اساس توانایی و قدرت جسمانی ورزشکار، تناسب سن و وزن سنجیده می شود.

کباده:

کمانی است از آهن و اوزان مختلف که زه آنرا حلقه ها و پولک های فلزی تشکیل می دهند.

ورزشکار، کمان را بالای سر تا روی شانه طوری حرکت می دهد که در هر طرف دستها از آرنج تا مچ به طور افقی قرار گیرد این حرکات با شمارش و ضرب مرشد همراه است.

در هر زورخانه معمولا کباده هایی در اوزان مختلف قرار داده میشود تا ورزشکاران از آن استفاده کنند.

 

انواع کباده زدن بر سهگونهاست:

1-    یکطرفه: دراینروشحرکتکبادهمیانیکطرفشانههاوتابالایسراست.

2-    دو طرفه: در این روش حرکت کبادهبه چپ و راست از بالای سر و باز کردن هر دو دست با کشیدن و بردن کباده به هر دو طرف بدن  است. ومعمولاتوسطپهلوانهاوپیشکسوتهازدهمیشود.

3-   روبهرویسینهیاجلو: حرکتیسنگینوبسیاردشوار،باحرکتدادنعمودیکبادهبهصورتبازکردندستبهچب و راست و کشیدن آن به هر طرف بدن است.

مرشد کباده پیشکسوت ها را از یک به بالا می شمارد اگر به پنجاه رسید مانند شمارش سنگ، دوباره از پنجاه، اعداد را یکی یکی کم کرده به پاییین می آید و ضرب مب گیرد.

شیرین کاری با کباده:

برخی از ورزشکاران پر قدرت با عملیاتی مانند چرخاندن کباده به دور بدن حرکات شیرین کاری انجام می دهند.

 

اوزان کباده:

در مسابقات جوانان، وزن کباده 18 کیلو و بزرگسالان 20 کیلو است.

فاصله دو سر کمان محل الصاق زنجیر یک و نیم متر و طول زنجیر حدود دو متر است.

حدااکثر تعداد پرتابها 72 و حداکثر زمان دو دقیقه است.

فرد کباده کش می تواند در زمان کشیدن کباده حرکات ابتکاری یا شیرین کاری انجام داده و از هر حرکت 5 امتیاز کسب نماید.

نحوه محاسبه امتیازات و خطاها در کباده زدن تابع مقررات خاصی است و جمع امتیازات در کباده زدن و نحوه محاسبه امتیازات به شرح زیر است:

  • 40 پرتاب اول هر کدام نیم نمره        20 نمره
  • 22 پرتاب بعد هر کدام 1 نمره          22 نمره
  • 10 پرتاب آخر هر کدام 3 نمره         30 نمره
  • شیرین کاری هر حرکت                    5 نمره

 

اهداف کباده زدن:

الف) افزایش قدرت در گروه عضلات بالا تنه:

         ­­عضلاتسینهایبزرگ،سینهایکوچک،بیندندهایداخلیوخارجی،مایلشکمی،شکمیذوزنقهای،متوازیالاضلاع،گردبزرگ،پشتیبزرگتحتکتفی.

ب) عضلات کمربند شانه ای و اندام فوقانی:

 – دلتوئید، فوق خاری، تحت خاری، تحت خاری، سه سر بازویی، دو سر بازویی، بازویی قدامی، غرابی بازویی، بازویی زند اعلایی، باز کننده های ساعد و عضلات کوچک و متعدد در گیر در کف و مچ دست.

ج) افزایش قدرت گروه عضلات خم کننده و راست کننده گردنی(نردبانی، گوشه ای).

د) افزایش قدرت استاتیک عضلات پا و کمر؛

و) تقویت رفتارها و خصوصیات اخلاقی مطلوب از طریق خواندن اشعار حماسی و عرفانی.

میل بازی : انفرادی انجام می شود . فردی که میل باز است  برای شیرینکاری در داخل گود ، قبل از انجام میل گیری ، میل بازی میکند .میل مختص به میل بازی از ميل هاي ديگر كمي كوچك تر و كوتاه تر است و به علت سبكي براي شيرين كاري آن را به بالا پرت مي كردند.

ميل سبك و سنگين

در گذشته نوعي ميل بازي بوده است ولي از چندين سال پيش به نوعي ميل كه سنگين تر از ميل بازي است اطلاق مي شود.كه حركات شيرين كاري و ميل گيري ساده با آن انجام مي شود.
ميل سنگين نيز ميل هايي بودند كه ورزشكار روي شانه ها مي گذاشت و با حركات چرخشي آنها را مي گرداند ولي در مسابقات بين المللي امروزي، حركاتي مانند ميل گيري با ميل سبك انجام مي شود.

افتحاراتی که تاکنون کسب کرده اید؟

مرشد رسمی فدراسیون پهلوانی وزورخانه ای ایران

مربی رسمی فدراسیون پهلوانی وزورخانه ای ایران 

کسب  عنوان  پنجمین مربی نمونه  ایران در مسابقات قهرمانی  بزرگسالان کشور سال 94

کسب  عنوان چهارمی کباده  قهرمانی کشور سال 89به میزبانی اصفهان

کسب عنوان چهارمی مسابقات قهرمانی بزرگسالان کشور (میانداری )

کسب عنوان  اولی مسابقات نیروی دریایی کل کشور ارتش(91)در رشته کباده

مفتخر به کسب گواهی نامه حضور در کلاس های علم تمرین دکتر تاروردی زاده عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت بدنی تهران

مفتخر به کسب گواهینامه حضور در کلاس های علم تمرین دکتر براتی پور (مدیر پزشکی کلیه تیم های ملی )

کسب عنوان ها ومقام های اول در مسابقات متعدد استانی در رشته کباده مثبت نود و میل سنگین آزاد

کسب عنوان سومی کشور به همراه تیم مثبت نود کیلو هنرهای فردی ورزش زورخانه ای در مسابقات کشوری (اصفهان 94)و ….

رئیس کمیته آموزش هیئت پهلوانی وزورخانه ای استان بوشهر از سال 87-95

رئیس کمیته مسابقات هیئت پهلوانی وزورخانه ای استان بوشهر از سال 87 -94

دبیر هیئت پهلوانی وزورخانه ای استان بوشهر 1395

آیاتاکنون در بوشهر جشنواره ورزش باستانی برگزار شده است ؟

مختص ورزش زورخانه ای متاسفانه به علت عدم همکاری نهاد ها و سازمانها و ادارات انجام نشده ولی تلاش های بسیار جدی در مراسمات مختلف جهت  ترویج این ورزش و آشنا سازی مردم با این ورزش انجام شده است. بطور مثال می شود از جشنواره روزبوشهر نامبرد که با تلاش همه ورزشکاران در بوشهر به مدت هفت روز غرفه بزرگ برپا می شود در جشنواره بوشهر و به اجرای ورزش می پردازند .

راه کار و پیشنهاد شما برای هرچه بهتر اجرا کردن این ورزش چیست ؟

برای توسعه و گسترش این ورزش بایست همه مسئولین یک دل و یک صدا دست به دست هم دهند و حداقل یک زورخانه در بوشهر احداث کنند تا مردم و مسولین بیشتر و بهتر با این ورزش آشنایی پیدا کنند باید برای حفظ ارزش های این ورزش تلاش زیادی کرد و اصالت این ورزش باید محفوظ بماند .

نام چند تن از بزرگان ورزش باستانی را برایمان ذکر کنید ؟

مهدی شیرگیر، سلیمانی ، فرامرز نجفی ، حسین حاج ولیان 

دراستان بوشهرصاحب زنگ کشور: مرشد محسن بحیرائی و محمد علی خداوردی زاده

جهت تحقق وترویج فرهنگ پهلوانی وگسترش ورزش زورخانه ای چه انتظاری از مسئولین دارید ؟

باتوجه به اساسنامه های مختلفی گه بدستشان میرسد از راهکارهای تصویب شده بزرگان و مسئولان کشور به آن ها عمل کنند و واقعا در استان بوشهر ورزشی که ریشه در تمدن وتاریخ و فرهنگ غنی ایران دارد یاری فرمایند.

اینکه یک مرکز استان درکل کشور با داشتن این همه منابع حتی یک زورخانه دردسترس عموم مردم ندارد جای بسیار تفکر وعمل دارد . انتظار حقیر از همه مسئولان رسیدگی به ورزش پهلوانی وزورخانه ای و احداث اولین زورخانه به یاری پروردگار و همت بلند مدیران است .

به نظر شما به عنوان یک ورزشکار باسابقه ورزش باستانی ایران راز ماندگاری این ورزش در چه راستایی است ؟

برای  ماندگاری این ورزش ملی و تاریخی  تمام دستگاه ها باید جهادی عمل کنند و در این عرصه طبق مصوبه 621شورای عالی انقلاب اسلامی و فرهنگ عمومی استان ها عمل کنند در این مصوبه  کلیه وظایف 44  دستگاه مشخص شده است که موظف به اجرای آن می باشند .

اگر بخواهیم از نظرروانشناسی به این ورزش نگاهی عمیق داشته باشیم چگونه برایمان آن را تفسیر میکنید ؟

روان شناسی دین و مطالعۀ موضوعات معنوی در دو دهۀ اخیر، به طور فزاینده ای مورد توجه روان شناسان مدیریتی قرار گرفته است. با این حال، اهمیت هوش معنوی در محیط های ورزشی از طرفی و همچنین نبود ابزاری برای سنجش جایگاه هوش معنوی در محیط های ورزشی از طرف دیگر، ضرورت بررسی محیط معنوی ورزش باستانی و چگونگی تأثیر آن را بر کارآیی و عملکرد ورزشکاران روشن می کند.

اخیرا با پژوهش محققی مقاله ای تحت عنوان مدل ساختاری عوامل اثرگذار بر هوش معنوی ورزشکاران زورخانه ای به نوشته ( محمدحسن پیمان فر، وحید ساعت چیان و بهشته اقبالی ) تدوین شده است .طبق این مقاله معتبر با تقویت یکی از ابعاد وجودی ورزشکاران، مثل بعد جسمانی، می توان ابعاد دیگر همچون بعد آگاهی یا توسعۀ حالات شخصی از بعد معنوی آن ها را تقویت کرد و در نهایت، سبب ارتقای سطح جسمانی و روان شناختی ورزشکاران شد.

از نظرجامعه شناسی:

جامعه شناسی عمومی
ورزشکاران زورخانه چنان تحت تأثیر ویژگی های اخلاقی، تفکرات مذهبی و فلسفی این ورزش قرار می گیرند که پس از مدتی عملاً دارای یک دید و رفتار اجتماعی واحد می شوند. در زورخانه فقیر و غنی، ضعیف و قوی و مقام اجتماعی ورزشکاران هیچ نقشی ندارد. ورزشکاران از هر طبقه ای از اجتماع که باشند، در مقابل مقررات ورزشی زورخانه یکسان هستند ..
به عنوان مثال، در شعری که در این ارتباط از طرف مرشد خوانده می شود، اشاره می گردد:
خوش دل نشی از آن که عنوان داری    یاآنکهنژادکِیوساسانداری
بایست برهنه چون شیر شوی       تاجوهرخویشرانمایانسازی

از دیدگاه جامعه شناسی ورزشی
این سؤال مطرح است که آیا ورزش زورخانه ای یک ورزش انفرادی است یا گروهی؟ در پاسخ این پرسش باید گفت، در حالی که حرکات به صورت انفرادی انجام می شوند، ولی اجرای برنامه های مختلف آن گروهی و برخوردار از یک هماهنگی گروهی است. این امر نقش مهمی در ایجاد پیوستگی در روابط اجتماعی بین ورزشکاران از طبقات مختلف دارد

تعریف شما از ورزش پهلوانی وزورخانه ای چیست ؟

ورزش زورخانه  ای  یک کانون و بنیاد انسان سازی  و پرورش عقیده های پاک  است در ورزش زورخانه ای ورزشکاران با ورزش علاوه بر بعدجسمانی و بدنی بعد روحی خود را با فضیلت های اخلاقی رشد می دهند و از رذیلت های اخلاقی دوری می شوند

اگر در مناطق محروم فعالیت های ورزشی راگسترش بدهیم چه تاثیراتی خواهد داشت ؟

مناطق محروم سرشار از استعداد های درخشان هستند با ترویج و توسعه و اهمیت بیشتر باعث شکوفایی این

استعداد ها و افزودن رشد روانی و معنوی مردم خواهیم شد . با گسترش فعالیت های ورزشی در مناطق محروم

از لحاظ روحی مردم تقویت خواهند شد در نتیجه رشد آن ها در همه ابعاد میگردند

اگر در مناطق محروم فعالیت های ورزشی راگسترش بدهیم چه تاثیراتی خواهد داشت ؟

مناطق محروم سرشار از استعداد های درخشان هستند با ترویج و توسعه و اهمیت بیشتر باعث شکوفایی این

استعداد ها و افزودن رشد روانی و معنوی مردم خواهیم شد . با گسترش فعالیت های ورزشی در مناطق محروم

.

.

کلام آخر:

تقدیر و تشکر میکنم از آقای خان محمدی از پیشکسوتان عرصه ورزش و هنرمند مجرب و توانمند که این برنامه را تهیه کردند .تقاضا میکنم از تمامی مسئولین یکم به فکر ورزش زورخانه ای در کنار سایر ورزش های دیگر هم باشید. استان بوشهر سرشار از استعداد های ورزشی در زمینه های مختلف می باشد بخصوص ورزش پهلوانی وزورخانه ای لذا با اهمیت بیشتر با احداث یک زورخانه می توان کمک بزرگی به جامعه ورزش باستانی استان کنید . در مسابقات متعدد با امکانات کم جوان های این استان شایستگی های خود را به تمام کشور نشان داده اند حال دیگر نوبت مسئولین و مدیران استانی است .

 

ارسال دیدگاه

خبرنگار ریژاونیوز باشید
قطع شمار ریژاو
نشریه آنلاین زنان ریژاو
جذب تبلیغات
تیتر نیوز
کمک به  برنامه جهانی غذا