امروز : سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶
تاریخ : ۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۱۲:۱۱ نسخه چاپی ذخیره فایل ارسال به دوستان

نهاجا چگونه هواپیمای ایلوشین را اورهال کرد؟

به گزارش جهان نیوز؛ ۲۱ شهرویورماه سال جاری  متخصصان پیشکسوت و جوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین بار عملیات اورهال (بازآماد) یک فروند هواپیمای ایلوشین را در پایگاه شهید دوران شیراز به اتمام رساندند.
 
تمام مراحل تعویض و تعمیر قطعات این هواپیما که بیش از سه سال زمینگیر بوده و برای تعمیر اساسی آن باید متخصصان کشور سازنده این کار را انجام می‌دادند، توسط نیروهای توانمند داخلی انجام شده است.

در همین رابطه گفت‌وگویی با امیر سرتیپ دوم خلبان منصور محمدی فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران نهاجا، جزئیات و اقدامات صورت گرفته برای اورهال (باز آماد) این هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ متلعق به این نیرو در پایگاه هوایی شیراز را جویا شدیم؛ در ذیل متن کامل این مصاحبه را بخوانید:

 لطفا جزئیاتی از چگونگی برنامه ریزی برای تعمیر این هواپیما را بفرمایید. آیا در مسیر این تعمیرات از کمک‌های خارجی هم استفاده کردید؟
– امیر محمدی: با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از عمر این هواپیما،‌ باید به مراکز تعمیراتی اعزام می‌شد و به‌دلیل وجود تحریم‌ها این اعزام صورت نگرفت، بنابراین ما دستورالعمل‌های مربوط به تعمیر این هواپیما را تهیه و به تصویب مسئولان نیروی هوایی ارتش رسانده و روند تعمیر و اورهال این هواپیما را آغاز کردیم.

 اورهال این هواپیما چه مدت طول کشید؟
– امیر محمدی: مدت زمان انجام این اقدامات حدود یک سال و ۴۸۰۰۰ نفر ساعت به طول انجامیده‌ است البته با کاری که ما انجام دادیم یک سال به عمر خدمتی این هواپیما اضافه شد و با انجام دوباره آن یک سال دیگر به عمر خدمتی آن افزوده خواهد شد.

امیر محمدی فرمانده پایگاه هوایی شیراز

 آیا روی موتورهای این هواپیما هم تعمیراتی انجام دادید؟
– امیر محمدی: در رابطه با تعمیر ۴ موتور این هواپیما، دستورالعمل جداگانه‌ای تهیه و به تصویب نهاجا رسید و با توجه به سررسید ساعات پروازی موتورهای هواپیما، اقدامات لازم در حوزه تعمیر بدنه و سیکل هر ۴ موتور هواپیمای ایلوشین صورت گرفت و با بازیدهای که  انجام شد، نواقص موجود برطرف شد.

 آیا روی قطعات الکترونیکی این هواپیما نیز تعمیراتی انجام شد؟
– امیر محمدی: حدود ۲۰۰ عدد از قطعات الکترونیکی هواپیما که زیر قطعات آن در داخل کشور تهیه شده بود، توسط متخصصان الکترونیکی و الکترومکانیکی نهاجا تعمیر، آزمایش و روی هواپیما نصب شده‌ است. همچنین توانسته‌ایم تعمیراتی روی سطوح فرامین و بدنه هواپیما انجام دهیم و حدود ۸۰ مورد خوردگی فلزات در بدنه هواپیما را بر طرف کنیم.

** آیا برنامه‌ای برای اورهال سایر هواپیماهای ایلوشین در آینده دارید؟ 
– امیر محمدی: روند بازآماد روی سایر هواپیماهای ایلوشین نهاجا در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. اورهال سایر هواپیماها در دستور کار ما قرار دارد و اورهال یک فروند دیگر از هواپیمایی که اخیراً زمین‌گیر شده است، به زودی آغاز خواهد شد. البته این را هم بگویم که، استفاده از قطعات از یک هواپیما بر روی هواپیمای دیگر به شرط آنکه تست‌های مربوطه را با موفقیت پشت سر بگذارد امکان پذیر است.

** چه اقدامی برای تهیه چک لیست‌های تعمیر این هواپیما انجام دادید؟
– امیر محمدی:‌ غنی سازی چک لیست‌های تعمیر این هواپیما از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط متخصصان ما بوده است و در بازدیدهای سالانه و برای کنترل‌های بعدی اعمال می‌شود. 
در ذیل، تصاویری از بخش‌های از تعمیرات این هواپیما را ملاحظه کنید:

منبع: تسنیم

به گزارش جهان نیوز؛ 21 شهرویورماه سال جاری  متخصصان پیشکسوت و جوان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین بار عملیات اورهال (بازآماد) یک فروند هواپیمای ایلوشین را در پایگاه شهید دوران شیراز به اتمام رساندند.   تمام مراحل تعویض و تعمیر قطعات این هواپیما که بیش از سه سال زمینگیر بوده و برای تعمیر اساسی آن باید متخصصان کشور سازنده این کار را انجام می‌دادند، توسط نیروهای توانمند داخلی انجام شده است. در همین رابطه گفت‌وگویی با امیر سرتیپ دوم خلبان منصور محمدی فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران نهاجا، جزئیات و اقدامات صورت گرفته برای اورهال (باز آماد) این هواپیمای ترابری ایلوشین ۷۶ متلعق به این نیرو در پایگاه هوایی شیراز را جویا شدیم؛ در ذیل متن کامل این مصاحبه را بخوانید:  لطفا جزئیاتی از چگونگی برنامه ریزی برای تعمیر این هواپیما را بفرمایید. آیا در مسیر این تعمیرات از کمک‌های خارجی هم استفاده کردید؟ - امیر محمدی: با توجه به گذشت حدود ۲۰ سال از عمر این هواپیما،‌ باید به مراکز تعمیراتی اعزام می‌شد و به‌دلیل وجود تحریم‌ها این اعزام صورت نگرفت، بنابراین ما دستورالعمل‌های مربوط به تعمیر این هواپیما را تهیه و به تصویب مسئولان نیروی هوایی ارتش رسانده و روند تعمیر و اورهال این هواپیما را آغاز کردیم.  اورهال این هواپیما چه مدت طول کشید؟ - امیر محمدی: مدت زمان انجام این اقدامات حدود یک سال و ۴۸۰۰۰ نفر ساعت به طول انجامیده‌ است البته با کاری که ما انجام دادیم یک سال به عمر خدمتی این هواپیما اضافه شد و با انجام دوباره آن یک سال دیگر به عمر خدمتی آن افزوده خواهد شد. امیر محمدی فرمانده پایگاه هوایی شیراز  آیا روی موتورهای این هواپیما هم تعمیراتی انجام دادید؟ - امیر محمدی: در رابطه با تعمیر ۴ موتور این هواپیما، دستورالعمل جداگانه‌ای تهیه و به تصویب نهاجا رسید و با توجه به سررسید ساعات پروازی موتورهای هواپیما، اقدامات لازم در حوزه تعمیر بدنه و سیکل هر ۴ موتور هواپیمای ایلوشین صورت گرفت و با بازیدهای که  انجام شد، نواقص موجود برطرف شد.  آیا روی قطعات الکترونیکی این هواپیما نیز تعمیراتی انجام شد؟ - امیر محمدی: حدود ۲۰۰ عدد از قطعات الکترونیکی هواپیما که زیر قطعات آن در داخل کشور تهیه شده بود، توسط متخصصان الکترونیکی و الکترومکانیکی نهاجا تعمیر، آزمایش و روی هواپیما نصب شده‌ است. همچنین توانسته‌ایم تعمیراتی روی سطوح فرامین و بدنه هواپیما انجام دهیم و حدود ۸۰ مورد خوردگی فلزات در بدنه هواپیما را بر طرف کنیم. ** آیا برنامه‌ای برای اورهال سایر هواپیماهای ایلوشین در آینده دارید؟  - امیر محمدی: روند بازآماد روی سایر هواپیماهای ایلوشین نهاجا در آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. اورهال سایر هواپیماها در دستور کار ما قرار دارد و اورهال یک فروند دیگر از هواپیمایی که اخیراً زمین‌گیر شده است، به زودی آغاز خواهد شد. البته این را هم بگویم که، استفاده از قطعات از یک هواپیما بر روی هواپیمای دیگر به شرط آنکه تست‌های مربوطه را با موفقیت پشت سر بگذارد امکان پذیر است. ** چه اقدامی برای تهیه چک لیست‌های تعمیر این هواپیما انجام دادید؟ - امیر محمدی:‌ غنی سازی چک لیست‌های تعمیر این هواپیما از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط متخصصان ما بوده است و در بازدیدهای سالانه و برای کنترل‌های بعدی اعمال می‌شود.  در ذیل، تصاویری از بخش‌های از تعمیرات این هواپیما را ملاحظه کنید: منبع: تسنیم
ارسال دیدگاه

خبرنگار ریژاونیوز باشید
قطع شمار ریژاو
نشریه آنلاین زنان ریژاو
جذب تبلیغات
تیتر نیوز
کمک به  برنامه جهانی غذا